Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 20 april 2019

Långfredagspromenad!

Det är påsklov...och det är härligt! Och sen skärtorsdagen har maken också lov...ännu bättre! Igår, på långfredagen gav vi oss ut i naturen...tillsammans med våra tre yngsta, mina föräldrar och ett par släktingar på besök! Vädret var underbart...nästan sommarvarmt och med blå himmel och knastertorr mark! Allt har vaknat till liv...humlorna surrar, fjärilar fladdrar yra omkring, två tranor flyger tyst över blank vattenyta, grodor ligger i vattnet i dikesrenarna...fem dovhjortar på en äng tittar upp när vi kör förbi och skumpar in i svala skogen...en räv korsar ett hygge berättar 15-åringen som gått i förväg och är mycket tystare än vi andra som skrattar och pratar...
Vi gick på en avstängd grusväg förbi några gamla torp som bebotts av släktingar förr i tiden...sommarstugor nu med lite olika nivå på underhållsarbetet...tidens tand har farit fram runtomkring...av mjuk mossa halvt gömda stenmurar visar var odlingsmark har funnits...byggnader i olika grader av förfall, knotiga halvdöda äppelträd...
Min gammelmormors och gammelmorfars lada...som nu är en hög bräder och deras boningshus en bit bort...
Eftermiddagskaffe bredvid min gammelmormors och gammelmorfars torp...min mamma berättar...visar på stenar hon lekt på och vid...berättar var äppellunden fanns en gång...

En härlig dag fick vi tillsammans ute i naturen denna långfredagsvårdag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar