Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 8 april 2019

Vårhelg

Helgen är slut och måndan är här...en vecka har gått...våren har avancerat lite till...Inte nåt särskilt har vi gjort. Bara varit...och grejat med sånt som har behövts grejats med...
Tvätten har jag börjat hänga ute...känns alltid härligt när den tiden kommer! Det är trevligt att ha en anledning att gå ut lite så där då och då...hänga upp tvätten, passa på att ta ett varv i trädgården, se vad som kommit upp, dra in lite luft...och sen snusa på den torra goa tvätten när man går ut igen för att vika ihop den!
Sommardäcken på bilarna är ditsatta! I år var 12-åringen huvudansvarig för det...far satt bredvid och instruerade, hjälpte till om det behövdes. 
Mat har vi lagat förstås...jag var så trött hela helgen...vet inte varför...men orken hade tagit lite slut på nåt sätt...tur att maken var desto piggare! Han tog hand om nästan all matlagning under helgen. Jag satt vid köksbordet och höll honom sällskap...lagade trasiga kläder, förberedde häften med instutderingsfrågor till skolbarn som har mycket fakta att slå in i huvudet, läste...På fredagen blev det musslor (extrapris på Maxi, 39 kr nätet). Moules marinière. 15-åringen var med och fixade med det. Gott var det...enkelt och gott och alla åt och njöt! 
Och så grillades det på lördagen. Karré (extrapris på Maxi) med caprese och pestopasta. Gott det också. Barna hittade varsin banan och en kaka ljus choklad och fixade sin egen efterrätt...sån där foliebakad banan man alltid gjorde på lägerskola när jag gick i grundskolan. 
Igår, söndag, inget alls blev gjort...bara lite plock på vinden...letade sommarskor till de två yngsta...inget fanns så vi får köpa nytt...byggde lite lego med 8-åringen...han skrattar lite åt mig som vid min ålder plötsligt har blivit så legointresserad! Freerunning hela eftermiddagen...när första passet...för de två yngsta var gjort...gick vi upp i vår skog. 12-åringen och 8-åringen ville hitta grenar till en slangbella...jag ville se om det fanns några trevliga fåglar att spana på. Vi hittade bådadera! 
En liten blåmes hämtar mossa ur ett ihåligt träd!
Nötskrikorna var i farten! De har ett så roligt läte som jag äntligen har lärt mig att känna igen! Leta på P1-fågeln här på nätet om du vill lyssna! 
Scillor hade slagit ut i skogen.. en av spåren från torpträdgården som fanns här förr antar jag
Bofinkarna sjunger så vackert! 
Barn som samtalar och hittar på saker att greja med...också något fint att glädjas åt! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar