Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 17 april 2019

Jitterbuggare

Några gånger om året gör jag jitterbuggare...en favoritkaka här i huset! Och varje gång jag gör jitterbuggare letar jag i min egen blogg...försöker hitta inlägget där jag skrev ner det rätta receptet. Igår tröttnade jag på att leta och nu får det bli ett eget inlägg med bara detta toppenbra recept! Testa nu till påsk vet ja! 

Jitterbuggare:


Ugnstemperatur 150 grader
20 st stora

Mördeg:
5 dl mjöl
200 gr smör
1 msk socker

Blanda ihop mjöl, smör, margarin och socker i en matberedare.

Kavla ut degen mellan två plastfolie på bakbordet, så fastnar den inte.

Kavla ut till en rektangel ca 50 cm x 20 cm.
Marängen:

2 äggvitor

3 dl strösocker
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret i en stråle och vispa länge till en seg massa.


Marängen breds ut på mördegen och rullas ihop som en rulltårta.

Dela rullen i 15 bitar och lyft försiktigt över dem på en plåt med bakplåtspapper.

Grädda dem i 150 grader i 25 minuter.

Stäng av ugnen och låt dem stå kvar på eftervärmen en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar