Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 23 april 2019

Lovet...

...är slut! Vardan är här! Det är rätt skönt! För efter lov är det skönt med nåt annat! Solen har skinit hela dan och det fläktar ljumt om man är i solen. Just före och efter lov är det extra skönt att vara hemmafru! Före lovet är det härligt att kunna förbereda sig på, i detta fall, påsken! Det är roligt att städa och göra fint innan. Det är roligt att pynta lite. Det är roligt att kunna baka och förbereda mat så man har sånt färdigt innan lovet börjar! Och på lovet är det skönt att kunna vara lite mer ledig tillsammans med familjen. Låta tvättkorgen växa sig lite för full, strunta i att dammsuga och plocka så mycket som annars, bara ta fram den lagade maten och de goda kakorna när det är dags att äta! Och efter lovet är det underbart att slippa gå till ett förvärvsarbete. Det är skönt att gå ner i varv lite, plocka undan, städa, tvätta...vila lite. Och upptäcka saker man borde göra nu när våren är här med full kraft. Ett varv i trädgården påminner om att det måste vattnas...och klippas lite här och där...och visst ska "lannet" vändas nu när jorden reder sig? De tomma kakburkarna ska ut i förrådet...och då kan man lika gärna passa på att börja flytta om med kläderna...vinterkläderna ska ju tvättas och vädras och upp på vinden och sommarjackorna ner. Vad har vi förresten? Fattas det inte en massa shorts? Jo, minsann...mycket är för smått och för slitet. Skönt att slänga och rensa ur garderober...de ska ju förresten torkas ur...de har samlat en del damm under hela vintern! Lite surf efter maten...och nya joggingshorts är beställda.

Tänk om jag hade jobbat utanför hemmet! Vad trött jag hade varit efter påsklovet! Och vad trist att inte hinna med sitt eget...behöva stressa på kvällar och helger...slita ut sig...inte hinna njuta av att ta hand om sånt som är både roligt och meningsfullt och välbehövligt. Det där dubbelarbetet kvinnor mår så dåligt av helt enkelt...det som inte är jobbigt alls när man har tid för det. Och inte behöver jag göra allt på en gång. Jag kan unna mig att fundera på det, i hjärnan planera när allt ska ske, och hinner jag inte färdigt i dag så finns det ju ett i morgon också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar