Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 19 oktober 2015

Helgen som gått...

...var trevlig och vilsam. Vi har promenerat, firat far i huset, spelat massa piano och fiol, tittat på tv, läst om stormaktstiden och intresserat oss för flaggor.
 
Jag gjorde två tårtor. En prinsesstårta och en kladdkaka med dajmgrädde. Prinsesstårtan blev jättebra. Receptet kommer från Landgång. Och kladdkakan vet jag inte var den kommer ifrån. Men man gör bara en kladdkakebotten fast med mörk choklad (200 g) som får smälta i 200 g smör. Och så vispar man 4 ägg tillsammans med 2,5 dl socker. Och så i med 2,5 dl mjöl och 1 msk vaniljsocker. Blanda och ner i en springform och in i ugnen, 200 grader, i 15 minuter. Sedan vispar man 2,5 dl grädde och har i 1 msk florsocker och 2,5 msk kakao blandar och så ner med en krossad dubbeldajm. Man breder sedan ut grädden på tårtbotten och häller över mer krossad dajm.
Vi tjuvstartade lite med halloween och tog fram vår skelettpirat. 4,5-åringen var fascinerad och intresserad. Den var lite läskig men mest jättespännande!
Jag läser i stort sett varje kväll för de tre minsta barnen. Vi läser lite allt möjligt- det är ju olika åldrar på barnen. Minstingen tycker om folksagor och Alfons Åberg och de stora vill höra Maze Runner. Vi är halvvägs i den första delen och den är faktiskt riktigt spännande. Och så tycker jag att det är roligt att läsa faktaböcker. Nu har vi snöat in på historia. Stormaktstiden har vi ägnat oss åt ett tag nu. Fredag kväll och lördag kväll brukar jag inte läsa utan då tittar vi på tv istället men barnen bad mig läsa innan tv:n! Det är kul när de verkligen gillar något och vill höra mer!
 Minstingen gillar flaggor just nu! Jag ritade blyertsflaggor och sen hjälptes vi åt att färglägga. Han vet ju inte vad det innebär att det finns olika länder men han tycker att själva flaggorna är fina och intressanta.
 Några promenader hann vi stoppa in mellan allt det andra. Korta promenader runt en av "våra" skogar. Det är så vackert ute nu...gult och guldigt och brunt och friskt med den där lätta tonen av förruttnelse som är märkligt upplivande.
Ett stopp i en lekpark med linbana blev det också. Det är alltid så roligt att susa fram...De minsta bröderna skojade och åkte tillsammans. Det är så roligt att se dem och deras vänskap. De hänger ihop i vått och torrt och pratar och skrattar och är så bra vänner fastän att det skiljer nästan 5 år på dem. Det trodde jag inte...utan oroade mig lite hur det skulle bli för minstingen när han inte hade någon nära storebror som alla de andra barnen i familjen. Men det hade jag alltså inte behövt göra för deras vänskap är så stark och fin.
 En koja fanns i skogen och den fortsatte barnen att bygga på. Hit vill de gå igen någon dag så det får vi väl göra...
Nu är det måndag igen och skolveckan är i full gång. Men alla är lite piggare av att veta att det bara är 5 skoldagar kvar innan lovet börjar! Det ska bli härligt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar