tisdag 6 oktober 2015

Bråk!

Jag pinar ju mina stackars barn med lite extra matte emellanåt...närå, de tycker faktiskt att det är rätt kul. Jag och 11-åringen har kommit fram till avsnittet om bråk i vår gamla 50-talsbok. Vi har hållit på i ett par veckor - ett par, tre gånger i veckan har vi jobbat med det - och detta är faktiskt kul. Särskilt kul tycker sonen att det är när det släpper och han upptäckte att han fattade hur det hängde i hop. Jag tycker att bråkavsnittet var rätt finurligt upplagt förr i tiden och tänkte visa hur det ser ut.
 
Det börjar helt lätt med att visa praktiskt vad bråk är.
Det här är ju lätt. 9-åringen som satt med förstod ju också utan problem och 4,5-åringen fattade också att man kan dela saker och det är lika mycket hur man än delar. Bara antalet delar som skiljer.
Sen förklaras lite mer om hur det hänger i hop. Att man kan dela i olika stora delar. Det hela är alltid ett helt men antalet delar kan skilja. Och att om det är en hel så är det lika mycket ovanför bråkstrecket som under.
 Sen tränar man på att jobba med blandade tal - både hela och bråk.
 Och sen är det dags för att visa hur man gör när man förlänger och förkortar bråk. Det var lite krångligt först men det gick fort att fatta. Det man gör ovanför bråkstrecket får man göra under också - för jämviktens skull.
 Nästa steg är att lära sig addera bråk. Att förstå att nämnaren inte ändrar sig utan bara täljaren. Detta var inga problem alls.
 Men sen skulle man subtrahera bråk och då blev det lite klurigare. I början var det lätt men sen krånglade det till sig rejält. Det här fick vi återkomma till flera gånger och vi klippte ut bitar i papper för att visualisera vad det egentligen var frågan om. Sonen var lite desperat ett tag och tyckte hjärnan nästan kokade över men så släppte det. Och det var en glädje! Det var plötsligt roligt att räkna - när man förstod hur det skulle gå till.
 Nästa gång ska vi sätta fart med multiplikation av bråk...
 ...och sen kommer division.
Förr verkade man jobba mer intensivt med varje område och lite mer ett område i taget. Är det bråk man håller på med så är det...och man tar så mycket som möjligt som hör hit på en gång. Lätt först och svårare sen. Jag tror att det är bra. Jag tror att eleven får en djupare förståelse om den får brottas med vad det egentligen innebär med bråk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar