Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 8 september 2015

En extra dag!

Jag fick en oväntad hemmadag tillsammans med 13-åringen idag. Han var sjuk igår, ont i huvudet och allmänt krasslig. Han fick sova ut idag också och när han vaknade kände han sig bättre. Och då tyckte jag att vi kunde använda en liten stund till lite skolarbete när han nu ändå kände sig nästan frisk. Jag har under åren som skolförälder märkt att språken och svenskan är mest styvmoderligt behandlade i skolan, särskilt på högstadiet och gymnasiet. Det går på knappt styrfart så jag lägger mest krut på engelskan och tyskan numera. Och så ser jag till att de lär sig stava och kan sin grammatik och får grepp om hur man bygger upp texter...Idag gjorde vi engelska och lite stavning.

Jag försöker gå igenom de starka verben i engelskan. När jag gick i skolan gjorde engelsklärarna det. Men det är inte så längre. Det är bortglömt. Barnen anses kanske lära sig de där verben ändå. Men det gör de inte. Inte alla i alla fall. Så jag gör det hemma. Jag tar några åt gången och prickar för när de kan verben. Har vi tid hittar jag på några översättningsmeningar så barnet får träna på att använda verben i olika tempus. Vi tränade alltså på en del verb. Vi hade det trevligt under tiden.

Sedan fick sonen översätta en text från svenska till engelska. Det är bra med översättningstexter. Man får träna på så många olika grammatiska moment på samma gång. Och man får träna på att formulera sig på alternativa sätt om man inte kommer på det "rätta" ordet eller konstruktionen. Jag kör efter en gammal bok "Tjugo privatlektioner i engelska" och den är riktigt bra. Varje lektion inleds med ett antal översättningsmeningar som tar upp olika grammatiska svårigheter. Och sen kommer en text på engelska som ska översättas till svenska och sedan en åt andra hållet. Boken hittade jag på bokbörsen och jag kan verkligen rekommendera den. Facit medföljde!

Efter det jobbade vi lite i en modern grammatikbok "Engelsk grammatik blå". Eftersom lärarna i skolan inte jobbar systematiskt med grammatik så måste vi göra det hemma. Jag går igenom bit för bit för att försäkra mig om att barnen får grunderna. Den här gången kollade jag upp hur sonen hade det med oregelbunden pluralbildning av substantiv. Han hade bra kläm på det men visste inte att "oxar" hette "oxen" och inte att nationalitetsord som slutade på -ese i singular också heter samma sak i plural. Och så visste han inte att "sheep" heter så i både singular och plural.

Sen var det dags för svenska. Jag har köpt läroböcker för högstadiet på nätet, Ess i svenska, och de är rätt bra. Vi jobbar inte i dem för det hinner vi inte men jag tar fram dem ibland och tar något avsnitt jag tycker verkar bra. Den här gången kollade vi lite stavning. Sonen stavade riktigt bra men några ord kunde han inte. Han hade lite problem med att stava chiffer, diskvalificera, dubblett och fascinerad. Nästa gång ska vi kolla om han kan dem då!

Sedan satt vi bara och bläddrade lite i boken. Vi läste lite i avsnittet om språkhistoria och sonen blev intresserad. Vi tittade på det indoeuropeiska språkträdet och det var spännande att se vilka språk som var släkt. E blev förvånad över att se att hindi och persiska faktiskt är avlägsna släktingar till svenskan. Vi läste lite om Bellman och sjöng ett par visor också.

Det är så synd att svensklärarna i skolan inte jobbar efter läroböcker. Tänk om de gick igenom författare, lite norska, danska, språkhistoria och allt annat som läroboksförfattare har tänkt sig att lärarna skulle kunna lära ut. Jag blir så ledsen. Jag tänker att det är synd att barnen inte har ledigt ett par dagar i veckan från skolan. Då skulle jag kunna lära ut sånt som skolan inte har förmåga eller lust till. Men så är det inte. Jag får vara glad över att jag ändå är hemma på dagarna så att jag kan peta någon minilektion då och då för att plåstra om så gott det går.

En timme och så mycket vi hann med! Och lite småprat och skämt och skratt klämde vi också in! En riktigt trevlig liten "skoldag" fick vi tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar