Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 16 september 2015

En dag.... ett liv

En dag...ett liv...så sa väl Melker i Saltkråkan har jag för mig. Så känns det emellanåt. En dag, ett liv. Ibland känns det som jag blandar i hop tiden och på kvällen känns morgonen som om den kunde ha varit i går eller i förrgår...eller nåt sånt. Ändå går dagarna så fort. Vad har jag gjort idag? Det vanliga...

kravlat mig ur sängen, äldste sonen väckte mig som tur var
gjort frukost till barnen
utrustat dem som behöver hjälp att komma iväg
sagt hej då - vinkat och pussat
gett mig själv frukost - läst tidningen, retat mig på div saker
gett barnet som var hemma från skolan frukost
tagit ur en tvätt, lagt i en tvätt, tagit ner en tvätt och vikt, hängt upp en tvätt, lagt in tvätt i skåp
plockat ur diskmaskinen
bäddat sängar
dammsugit
torkat lite golv
gett minstingen mellanmål
målat med vattenfärg
lyssnat på låtar på youtube med sonen
gjort engelska, svenska och matte med det nästan friska barnet
tagit ur en tvätt, hängt upp den
städat i två barnrum
gjort lunch
druckit kaffe
hämtat barn från skolan i kombination med promenad med yngsta och äldsta barnet (som slutade skolan tidigt)
sopat lite på uppfarten
tagit lite ogräs
gjort mellanmål
hjälpt ett barn med en uppsats
förhört ett barn på kemi
gjort läsläxa och ordläxa med ett barn
plockat in disken från fikat
spelat fiol med två barn
byggt lego med minsta barnet
varit ute i trädgården och städat bort leksaker från gräsmattan samt plockat upp nedfallna äpplen
cyklat till karate och tittat på en stund tillsammans med minsta barnet
varit i en lekpark och klappat en kringströvande katt tillsammans med minsta barnet
gjort kvällsmat tillsammans med maken
ätit kvällsmat med halva familjen
gett karatebarnen kvällsmat
tittat på tv med några barn - Genikampen blev det - kul
sagt god natt till barn - kramat och pratat lite
lagt minsta barnet
pratat lite med de stora barnen i deras rum
tittat på tv tillsammans med maken
tittat på tv ensam och virkat lite på en mössa
hamnat här

En dag...ett liv En lång lista blev det...av meningslösheter men ändå meningsfullheter. Förslösad kvinnokraft? Eller viktigheter? Monotont, tillfredställande, arbetsamt, vilsamt, roligt, ryggont, spännande...ett liv, stora saker i ett litet sammanhang, viktiga oviktigheter. I morgon ska vi på't igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar