Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 19 april 2015

Söndag!

Det är söndag. Veckan har gått fort som vanligt. Helgen har också gått fort. Vi har fått mycket gjort. Vi har städat förrådet och matkällaren. Vi har lagat cyklar (maken). Vi har tagit bort det ogräs som kommit fram (jag). Vi har hjälpt barn med läxor (båda). Vi har lyssnat på pianospel och fiolövning. En lagom arbetsam helg när vi känner oss nöjda med att både ha vilat och jobbat undan lite.
 
Vi gjorde rostbiff och potatissallad i går. Smidigt och gott! Receptet till rostbiffen tog jag från Vår kokbok och potatissalladen är mitt favoritrecept - det min mamma alltid gjorde när jag var barn.
 
4 portioner
6 medelstora potatisar i tärningar
1 gul finhackad lök
2 äpplen i små tärningar
200 g gurka i små tärningar
 
Dressing:
2 dl gräddfil
0.5 dl majonnäs
1,5 msk fransk senap
 
Blanda dressingen och rör ner det andra.
Dekorera med tomatklyftor och finhackad persilja.
Vi hade en hel del äggvitor hemma eftersom jag gjorde majonnäs. Och det gjorde jag för att vi glömt att köpa majonnäs och det behövdes ju till potatissalladen. Och det var förstås mycket godare med hemgjord i dressingen. Egentligen helt onödigt att köpa majonnäs. Enkelt att göra och det håller sig tydligen i 3-4 veckor i kylskåpet. Vi gjorde i alla fall marängsviss som lördagsmys. Jag gjorde vanliga maränger på halva satsen och blandade nutella i den andra halvan. Gott! 
 Till eftermiddagskaffet i lördags fick vi chokladmuffins. Äldste sonen och hans flickvän fixade till det! Så gott att bara sätta sig vid dukat bord och gott kaffebröd! Receptet hade de hittat på en sajt som heter Frida baka. Goda som 17 var de!
 Det är så härligt att vara ute i trädgården när solen skiner och värmen kommer. Scillorna har slagit ut och finns lite överallt i kanterna på tomten.
 Några krokusar finns fortfarande kvar på skuggiga ställen. Den här tycker jag var extra fin - vit med lila strimmor.
 Rabarbern har börjat komma upp! Så fina med mörkgrönlila blad och röda stjälkar.
 Vitlöken  har börjat sticka upp.
Trädgårdslivet på våren är härligt. Jag fixar och donar och barnen leker. Det finns inget härligare än att vara bland de sina som har roligt tillsammans. Det är lustigt när man har många barn. Det böljar och ändrar sig hela tiden. Just nu har vi fått två "gäng" i barnaskaran. De tre stora har blivit så väldigt bra vänner och de pratar och skämtar och har sina telefonspel och hoppar studsmatta och tränar volter och handstående på gräsmattan tillsammans. Det tre små har en fin gemenskap också. De leker så där som barn gör. Går djupt in i lekar och glömmer omvärlden långa stunder. De spelar minecraft tillsammans alla tre och de bygger saker av brädor och kartonger ihop. Jag är så glad över att de är såna vänner. Jag hoppas på att de ska kunna behålla sin vänskap genom livet. Inte på samma sätt förstås men ändå...att den ska finnas där i bakgrunden och att de ska kunna umgås med varandra och känna att barndomen finns där litegrand i minnet sen också. Att den kan få glimta fram lite då och då och att vänskapen ska finnas där. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar