tisdag 7 april 2015

Det är komplicerat att ta hand om barn nuförtiden!

Jag ramlar över en lista på vilka uppgifter förskollärare har förutom själva det pedagogiska arbetet i barngrupperna. Här är den:

-Läsa pedagogisk litteratur och forskning
-Regelbundet relatera allt man gör till läroplanen och allmänna råden
-Möten i utvecklingsgrupper
-Möten med specialpedagog omkring enskilda barns behov
-Möten med specialpedagog om grupper som inte fungerar
-Läsa information från chef och arbetsgivare
-Skriva veckobrev till föräldrar
-Dokumentera kring enskilda barn och dess behov
-Skriva handlingsplaner för barn med särskilda behov
-Avdelningsmöten
-Arbetsplatsträffar
-Planera temaarbeten
-Planera aktiviteter, musik, rörelse, drama, språk, matte
-Utvärdera aktiviteter och verksamheten skriftligt och muntligt med kollegor
-Följa upp att fattade beslut genomförts.
-Ringa efter vikarier
-Introducera vikarier
-Ta emot och handleda lärarstudenter/barnskötarelever (min not.)
-Fler och fler föräldrar ställer högre krav, vill kommunicera mer både muntligt och via mejl.
-Fler barn i barngrupperna kräver fler kontakter med föräldrar, fler barn att dokumentera, planera och utvärdera kring.
-Planer som ska skrivas och kontinuerligt revideras, krisplan, likabehandlingsplan, jämställdhetsplan mm
-Analysera resultaten i medarbetarenkäten
-Analysera resultaten i brukarenkäten
-Göra scheman
-Planera och genomföra inköp
-Förbereda sig för resultat och utvecklingssamtalet med sin chef.
-Dokumentera sin egen personliga utveckling som medarbetare
-Dokumentera den kompetensutveckling man varit på
-Delge kollegor kunskaper
-Mycket praktiska sysslor, städ, ställa upp stolar, plocka bort från golvet och hyllor inför städ, städa skåp och förråd, reparera saker som gått sönder
-Lära sig den senaste lärplattformen
-Genomföra utvecklingssamtal
-Planera och genomföra barnintervjuer
-Göra riskanalys kring faror som kan finnas för barnen
-Gå säkerhetsrond för att se var det kan vara farligt för barnen att vara ute och inne
-Förbereda för utflykter
-Föra kassabok för att hålla koll på avdelningens budget för inköp.
-Lämna listor till köket kring hur många barn som ska äta varje dag
-Möten med socialtjänsten kring barn som far illa
-Kontakt och möten med modersmålslärare
-Boka lokaler
-Ringa och avboka när barn som har specialkost inte kommer
-Inventera och vårda material
-Genomföra pedagogisk dokumentation, skriftligt och foto, som ska användas tillsammans med barnen, delges till föräldrar och användas av oss själva i vår fortsatta planering.
-Leta och titta igenom filmer, böcker och pedagogiska spel.
-Planering och genomförande av föräldramöten
-Planering och arbete med inskolning av nya barn. Inskolningssamtal med nya föräldrar
-Planering för överskolning och överföring av 5-åringar till förskoleklass, samtal med den personal som ska ta emot barnen.
-Administration och planering/utskolning kring barn flyttar från vår förskola till annan förskola.
-Tid att resonera kring revideringen i läroplanen och hur vi ska tänka kring förskollärares ökade ansvar.
-Föra över viktig information kollegor emellan, t ex om det hänt något kring ett barn.
-Utvecklingsarbeten inom verksamheten. Organisera om på avdelningar.
-Ordna material för utflykter, skidåkning, skridskor.

Sen tillkommer en hel del arbetsuppgifter som är omöjliga att förutse, reda ut konflikter, torka spya, tvätta barn som är har kissat och bajsat ner sig, ta ut stickor, vårda sår, ta tempen, leta efter föräldrar som inte dyker upp, leta barn som gömt sig."


Oj, tänker jag. Det är krångligt att ta hand om barn nu förtiden. Det är mycket som ska göras. Tänk så enkelt det kan vara. När barnen tas om hand i hemmet de där första åren innan de börjar skolan. Det går nästan av sig självt. Barnen smälter så bra in i själva livet.

Det är klart, visst gör man mycket av det där på den långa listan. Men det sker liksom också av sig självt, utan ansträngning, utan att man funderar så mycket på det.

Uppstår det problem kan man läsa lite i någon bok som handlar om barn, Jesper Juul, Neufeldt, Anna Wahlgren...Eller så kan man fundera  lite själv. Prata med sin partner eller mamma eller pappa.

Man dokumenterar ju en del. Det är roligt att komma ihåg hur barnen såg ut i varje ålder, minnas allt roligt man gjort, minnas vardagen, spela in filmsnuttar, skriva lite dagbok.

Hemmet tar ju tid att sköta förstås. Det ska städas och diskas och tvättas och sånt. Men det är bra för barnen att få vara delaktiga. Bra pedagogik och en massa naturkunskap, teknik och allmän kommunikation kommer in i bilden. Helt utan ansträngning.

Funderar över säkerhet gör man ju med jämna mellanrum. Tänker efter och åtgärdar när man kommer på något som inte känns bra.

Utflykter är kul. Man tar en ryggsäck och lägger i något man vill ha med sig och går iväg med sitt barn. Eller tar cykeln. Eller bilen. Man kan bestämma sig några minuter innan eller planera långt i förväg. Det beror på.

Barnens behov har man för ögonen. Kanske tar man ett möte med sin partner om man ser att något barn behöver lite extra pratkontakt. Då ordnar man det - kanske en promenad tillsammans med barnet då och då, affärsbesök tillsammans eller något annat för att få lite extra kontakt.

Planera för litteraturupplevelser med barnen gör man - man tar en bok ur bokhyllan och läser den. Barnet kan själv ta fram en bok och så läser man den. Man kan också åka till bibblan och låna böcker som man vill ha. Så läser man dem.

Samma sak med musik. Man sjunger ur de sångböcker man har. Man kan sjunga lite när man lagar mat eller städar också. Barnen brukar då börja sjunga de också. Eller be en hålla tyst! Man kan dra på cd-skivor eller spotify eller leta något roligt på youtube. Det går lätt.

Teckning går också lätt. Man tar fram papper och pennor, färg och penslar. Så ritar eller målar man. Är det påsk kan man måla påskrelaterade motiv. Är det jul kör man på det. Annars kan man rita vad man känner.

Gymnastik är också lätt. Man kan ta en kudde och så står barnet på huvudet. På med musik och så dansar man. Eller så tar man fram en bok med yogaövningar för barn och så härmar man. Eller drar på något roligt gymnastikprogram på youtube och gymnastiserar samtidigt. Man kan gå ut och röra sig också. Barnen gör det gärna helt på egen hand. Springer och leker tillsammans, klättrar i träd, hoppar på studsmatta, går balans. Det är lätt.

Ja, det är en del man gör när man tar hand om barn. Det går enklare när det är egna barn kanske. Och det är enklare när inte så många pedagoger är involverade. Kanske är det också lite lättare när man inte har hand om så många barn åt gången.

Det kostar också pengar att ta hand om barn. I alla fall om det är pedagoger som gör det. Mammor och pappor får göra det gratis. Men det är väl som det ska vara. När man tar hand om andras barn blir det en hel vetenskap. Tar man hand om de egna så går det av bara farten. Roligt är det också för det mesta! Fast ganska dyrt förstås. Men det kan det vara värt! Barnen är ju det käraste vi har! Att ta hand om barn lär ju vara det allra viktigaste jobbet man kan ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar