Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 10 april 2015

Broccolisoppa med ostkräm och lite annat!

 
Vi har fått en ny favoritsoppa - broccolisoppa! Ja, det är bara jag och maken som har smakat den är. Den går fort att göra och är en bra lunchrätt. Men jag tror att flera av barnen skulle gilla den så jag ska testa på dem snart.
2 p
1/3 purjo
1 broccolistånd
1 vitlöksklyfta
6 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
salt
vitpeppar
 
1 dl kesella eller crème fraiche
1 dl riven stark ost
 
Skär grönsakerna i bitar och lägg dem i en gryta. Häll över buljongen.
Låt koka sakta tills grönsakerna har mjuknat.
Mixa soppan slät och häll på grädden.
Koka sakta i 5 min.
Smaka av med salt och peppar.
 
Riv osten och blanda med kesella.

 I går var vi på stan en sväng. Vi köpte penséer och någon slags stora tusenskönor. Man blir så glad över alla färger och det är nästan svårt att välja. Vi köpte strumpor och hårgelé till de barn som hade slut och så hittade jag ett par byxor på KappAhl och ett par blusar på H&M också. Det är kul att handla lite kläder till sig själv också! Inte så ofta det händer men det är roligt att känna sig lite fin och ny ibland!

Efter stadsturen lekte de yngsta barnen i skogen tillsammans. De hade så roligt, byggde koja och lekte att de jagade och grillade och så där. Det är så roligt att de är såna vänner och har så skoj tillsammans. Jag gläder mig åt att de har sina eftermiddagar ihop och inte behöver tillbringa dem på varsitt håll - en på förskolan och en på fritids. Det känns bra att de har den här tiden tillsammans och att jag får den här tiden tillsammans med dem. Det är fint!

2 kommentarer: