Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 28 februari 2014

Var är alla barn?

Jag och min 3-åring är ute och rör på oss varje dag. Vi hämtar på skolan och vi går till någon lekpark. Ibland går vi till affären. Vi är ofta i skogen. Jag står på gatan emellanåt för att passa lillen när han cyklar. På sportlovet var vi på stan - jag och alla mina barn. En sak som slår mig om och om igen är att det är så tomt på barn. Var finns alla barn? Det är inga barn ute och leker på vardagarna. Det är inga barn i affärerna eller på biblioteket, inte ens på lovet.

Jag läste på kommunens hemsida och hamnade på avdelningen för utbildning och barnomsorg. Där finns förklaringen. I min kommun bor det ca 30 000 människor. Det finns 36 förskolor och familjedaghem, snart 37. Det är ju där alla barn finns. Är det inte konstigt och ganska sorgligt att en stad på bara 30 000 invånare behöver 37 st dagis? Och så ser det väl ut i alla andra städer också. Dagis överallt. Barn som lever sina vardagsliv på institutioner. Och medan livet går vidare är det tomt på de ställen där livet borde pågå som allra intensivast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar