Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 3 februari 2014

Glosböcker

Idag tänker jag på glosböcker. När jag själv gick i skolan för längesen var det modernt med glosböcker. Man fyllde i engelsk-, tysk-, fransk, latinglosorna i en så kallad glosbok. Det var så smart. Man kunde lägga för ena halvan och sedan förhöra sig själv. När man på lektionen skrev in orden fick man sig en första liten träning. Man kunde senare kolla om man kom ihåg orden från tidigare texter. Så smart!

Nu är glosböcker ur ropet. Jag tror att de finns kvar att beställa för då och då under mina 10 år som skolmamma har jag sett dem. Någon lärare har varit noga med att låta eleverna skriva i dessa glosböcker och till slut har boken varit full. Kanske har man till och med påbörjat en andra glosbok. Men jag märker att det blir mer och mer ovanligt. Det blir förresten mer och mer ovanligt att dela ut glosor i läxa men när det sker är det väldigt sällan orden hamnar i en glosbok. Det ligger några påbörjade glosböcker i min skollåda här hemma. Ord från en eller ett par texter har hamnat däri och sedan har läraren tröttnat. Boken har blivit liggande hemma. Jag använder de där böckerna när jag själv lär ut ord till mina barn. När det kommer hem någon glosläxa kan det se ut på olika sätt. Ibland är orden i textboken förprickade. I bland får barnet välja ord själv. Ibland får barnet en lös lapp med maskinskrivna ord på - oftast inte ordnade i spalter (blir alltså omöjligt att förhöra sig själv om man inte skriver av orden någon annanstans). Ibland är orden nedskrivna av barnet själv- oftast inte ordnade i spalter.

Jag är ganska förvånad. Jag förvånas över att lärare har slutat dela ut glosläxor. Det är väl synd att inte få träna på användbara ord. Jag förvånas över att något så enkelt och smart verktyg som en glosbok har blivit bortglömt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar