Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 23 februari 2014

Toscakaka

Jag blev plötsligt sugen på toscakaka. Det var många år sedan jag åt just toscakaka och jag har nog aldrig gjort någon själv förut. Mamma gjorde det när jag var liten. Hon hade några lite finare sockerkakor som vi åt ganska sällan. Det var toscakaka och ambrosiakaka. Jag tyckte inte särskilt mycket om någon av dem men nu när jag är vuxen tycker jag att båda är väldigt goda. Konstigt hur man kan ändra smak med åren.
Sockerkaka
50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Toscaglasyr
3 dl mandel
75 g smör
1/2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1 1/2 msk vetemjöl
1 1/2 msk mjölk

Sockerkaka
1. Smörj och bröa en springform, normal storlek.
2. Smält fettet i kastrull och häll i mjölken, den får gärna bli lite varm.
3. Vispa ägg och socker pösigt, och tillsätt mjölkblandningen.
4. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål.
5. Sikta i mjölblandningen och rör i hop till en smält smet.
6. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 175 grader, längst ner i ugnen.
 
Toscaglasyr
1. Hacka mandeln och smält samtidigt smöret i kastrull.
2. Tillsätt socker, sirap, vetemjöl, mjölk under omrörning och sjud blandningen tills den     tjocknat.
3. Rör ner mandeln.
4. Bred glasyren över kakan när du tagit ut den ur ugnen.
5. Sätt in den mitt i ungen och grädda 15 minuter eller tills glasyren fått lite färg.
6. Låt kakan svalna innan du tar ut den ur formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar