Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 25 februari 2014

Nobisbröd

När jag var liten bakade mamma eller pappa ofta nobisbröd. Jag tyckte att det var jättegott men har aldrig gjort det själv. Har tänkt lite på det där brödet och igår vad det dags! Det verkar finnas lite olika recept och det är främst jästiden som skiljer. I mammas recept skulle man jäsa degen i 1 timme, i det recept jag hittade i en av mina kokböcker 4 timmar. Jag valde ett mellanting - 2 timmar.
2 runda kransar

25 g jäst
6 dl vatten
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
ca 1,3 l vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet och tillsätt det andra.
Arbeta till en smidig deg.
Låt jäsa under plastfolie i 1-4 timmar.
Dela degen i 2 delar och kavla ut varje del till en rektangulär kaka - 25 ggr 50 cm.
Rulla i hop kakan till en rulle och forma till en krans.
Låt jäsa utan bakduk i 30-60 minuter. Skåra kransarna och pensla med vatten.
Grädda mitt i ugnen i 275 grader i 10 minuter. Dra av värmen och låt stå i eftervärmen i 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar