Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 23 juni 2020

Tyska!

Jag pratade nyss med en gymnasielärare i tyska. Jag berättade att jag var lite betänksam över tyskundervisningen i högstadiet. Jag har inte sett så många tecken på att det pågår någon grammatikundervisning eller några grammatikövningar över huvudtaget.  Tyskläraren suckade och sa att  så är det med alla elever som kommer till gymnasiet. Det är inga av dem som kan nån grammatik att tala om. Låter pyrt tycker jag...hur gör man då som lärare? Elever som har läst tyska i 4 år innan borde ju ha kommit en bra bit framåt och gymnasieläraren borde vara den som tar vid och för eleverna ännu mer framåt. Men om grammatikkunskaperna inte finns där...hur undervisar man då i språket? 
Jag försöker samla på mig gamla läroböcker. Det är roligt att få en inblick i vad som studerades för några decennier sedan och att se vilken nivå man låg på då. För några år sen köpte jag en översättningsövningsbok i tyska på bokbörsen. Den tog jag fram och tittade i.
Boken vänder sig alltså till elever som har studerat 2 år tyska...som alltså borde kunna användas i åk 8 nu då....eftersom man börjar med tyska/spanska/franska i åk 6 numera. En bra bit in i boken kommer så sk stilar...gamla realskolestilar...alltså översättningsprov eleverna fick efter realskolans avslutande...nu skulle man alltså kunna ge dem i slutet av åk 9...man läste 4 år på realskolan och med åk 6+de tre högstadieåren blir det ju också 4 år. Och sist kommer ett antal studentstilar...prov som gavs efter 3 års gymnasiestudier. 
Ovan den första stilen som alltså skulle kunna klaras av i åk 8.  Eleverna ska alltså i denna stil visa att de kan/träna vidare på: infinitiv, prepositioner som styr olika kasus, de modala hjälpverben, genitiv. Nivån på stilarna höjs stadigt. 
Sen kommer ett avsnitt med arbetsuppgifter till formläran...alltså regelrätt grammatikträning. Man går igenom:
adjektivets deklination, komparation, 
possessiva pronomen
relativa pronomen
indefinita pronomen
sein eller haben som hjälpverb
modala hjälpverb
sammansatta verb
prepositioner som styr dativ och ackusativ
besvärliga småord
för att, för-sedan, för-skull
om, sedan
som
genitiv
dativ vid verb
ackusativ
ska och skulle
konjunktiv
infinitiv
ordföljd
och lite annat
Och så kommer realskolestilarna...de som gav efter 4 års studier alltså.
Och sist studentstilarna...som gavs efter 7 års tyskstudier.
Ja, det är intressant att bläddra i böckerna...försöka översätta själv, fundera över grammatik...och försöka jämföra med vad som lärs ut och lärs in i dag. Jag tror skillnaden är milsvid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar