Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 10 juni 2020

Trädgårdstider...

Det är härligt med trädgården just nu! Det växer så man nästan ser det...det förändras och händer nytt varje dag. Somt går förlorat och somt kommer till. Tulpanerna är helt och hållet på upphällningen...kronbladen krullar ihop sig, bleknar och faller av..,några eftersläntrare fortsätter dock att gläda...
Den här till exempel...en sort jag köpte på Maxi i höstas...så vacker tycker jag...vitt som stöter i grönt och krusiga kronblad tätt tätt. 
Och ett par rosa skira är långlivade...jag gillar dem skarpt mot getramsens vita klockor och nunneörten som breder ut sig som ett tårtpapper på marken! 
De lila alliumblollarna har slagit ut och de vita klockformade döljer sig fortfarande under sina spetsiga fodral! 
Funkiornas blad har vecklat ut sig helt och hållet...jag gillar dem...det är nåt svalt och elegant över dem!
Det får växa lite som det vill i den här rabatten...det som trivs får breda ut sig nästan fritt...och det som trivs är getrams (men de får vackert stanna i bakgrunden) och fänrikshjärta...de är fina mellan fläderns stammar tycker jag. 
I solrabatten har de här orangea blommorna slagit ut...namnet har jag glömt...nån kanske vet? Men fina är de i alla fall...även i namnlöst tillstånd.
De vita löjtnantshjärtana bjuder på några eleganta stänglar!
Och den vita bergsvallmon har glatt mig i flera veckor med sina vällustiga knoppar som lyser så fint i solen!
Man går och tittar varje dag och inget ser ut att hända...men så plötsligt...igår...slog den första ut sina sidenfrasiga blomblad med mörkvioletta stråk i mitten! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar