Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 2 juni 2020

Bedömning

I skolans värld handlar mycket om bedömning. Ibland får jag känslan av att det handlar mer om bedömning än om undervisning och träning. Jag ramlar på en uppsats på nätet. En lärare funderar över vad den ska sätta för betyg på en engelskuppsats i åk 6. Ska det vara ett E eller ett F?

Uppsatsen handlar om eleven själv samt en del fakta om Sverige. Den aktuella läraren har fotograferat av uppsatsen och anonymiserat den för att kunna få råd om bedömningen av andra lärare. Jag tänker inte visa fotografiet av uppsatsen här...det känns inte rätt mot den elev som någonstans i riket har skrivit den. Men jag tänker visa på några utdrag....

"Hello! My name is X and I am 13 years old. My and my famely live in X. We have two horses and one rabbit. I have haft my horse in 5 yeras now. My and my moms horses name are B and C....When I belive biger want I be the bigest show jummper in the Word...I ove to train and I love to ride. Now have I go boxning in once and a halft year….Now to sweden. In Sweden have we the capital Stockholm...In Sweden have we frie school lunches and it is good….In Sweden have we a good fiuter a Think."

Ja, eleven har problem med engelskan. Den behärskar inte ordföljden, inte starka verb, inte pronomina, inte genitiv och stavningen är det lite si och så med. Men ändå...det funkar ju...man fattar vad det handlar om. En engelsman skulle alla gånger kunna läsa texten och fatta vad den handlar om.

Och de allra flesta lärarna som svarar tycker att uppsatsen är värd ett E eller till och med ett D. Någon tycker ett C. Någon påpekar att det känns hemskt att ens tänka att eleven skulle kunna få underkänt...den kan ju ändå väldigt mycket och har kämpat och skrivit en lång text som är begriplig...texten är bra mycket längre än vad jag skrivit av.

Jag får 2 tankar i huvudet:

1. Det är sorgligt att en elevs uppsats ska utsättas för så mycket godtycke. Här sitter en liten 12-åring som har kämpat och slitit och fått ihop en lång text och så kan uppfattningen om betyget skilja sig så mycket som 4 steg. Vad är det man bedömer? Vem bestämmer? Är det rätt att elever bedöms på så vaga grunder att det förmodligen skiljer sig åt väldigt mycket mellan utfallet i olika klasser, skolor, städer...?

2. Varför kan en elev i åk 6 inte engelsk ordföljd? Böja starka verb? Personliga pronomen? Perfekt? Och så vidare. Vems ansvar är det? Hur har undervisningen gått till? Varför har läraren inte förrän i åk 6 upptäckt dessa allvarliga brister? Om de har upptäckts...vad har gjorts för att ställa allt till rätta?





4 kommentarer:

  1. Om jag hade din mail så skulle jag skicka dig en text som min 10 åring idag fick E på! Tack och lov så är det snart sommarlov för denna mamma behöver få andas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt att det är sommar! Inte minst för att slippa skolan ett tag! Menar du att de sätter betyg på enskilda uppsatser när barnen bara är 10 år.

      Radera
    2. Tänker mer på det...för bara några år sen var det helt otänkbart att ens ge barn betyg...man skulle inte gradera dem, döma dem osv...men nu är det tydligen helt ok att vräka betyg och omdömen på småbarn. Mitt barn i åk 2 gjorde ett litet prov på rymden och en poängsumma angavs som gräns för godkänt. Småbarn kunde alltså få underkänt på ett prov. Tycker att det har gått helt snett. Särskilt som barnen får väldigt lite hjälp och undervisning för att lära sig skriva, stava, öva meningsbyggnad...

      Radera
    3. Kom på att jag ju faktiskt har en mejladress du kan skicka ditt barns uppsats på om du verkligen vill på riktigt! dittesg26@gmail.com

      Radera