Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 17 juni 2020

Sommarlov....

....är härligt! Fast det är alldeles för långt. Det visar forskning. Forskningen visar att längre läsår och kortare lov har stora positiva effekter senare i livet för barnen. Att ha längre terminer ger mer än att lägga på ett extra undervisningsår. Ju tidigare terminerna blir längre desto bättre effekt. Barna som får gå mer i skolan kommer att få högre inkomst och högre pensioner. Och eftersom vi i Sverige har kortare skolår än många andra länder borde vi absolut göra den här satsningen. Alltså att satsa på kortare sommarlov.

Ja, det är ju logiskt. Förstås. Ju mer barna läser desto duktigare blir de och desto bättre jobb kommer de att få och ju mer de tjänar desto bättre pensioner får de. Och förstås kan ALLA barn göra karriär sen och få toppjobb. Städning, barnpassning, äldrevård och sånt där krafs...där de låga lönerna finns alltså...ja, det är jobb som kommer att fasas bort antar jag. Alla kommer att bli chefer. läkare, jurister...för pluggar man mycket...ja då blir det ju så.

Hur är det då i olika länder...ja, när det gäller längden på sommarlovet alltså? Ja, det skiljer sig åt. De som har längst sommarlov verkar vara:

Italien
Lettland
Litauen
Turkiet

med hela 13 veckor!

Sen kommer ett gäng med 12,5 - 12 veckor

Estland
Grekland
Portugal
Bulgarien
Rumänien

Och så kommer 11-veckorsgänget:

Cypern
Makedonien
Bosnien-Herzegovina
Island
Finland
Ungern
Spanien
Malta
Montenegro

Sen är det svenska ligan...vi med 10 veckors sommarlov:

Sverige
Kroatien
Slovenien

Så kör vi 9-veckorsgänget!

Belgien
Frankrike
Österrike
Irland
Tjeckien
Polen
Slovakien
Storbritannien

8 veckor har:

Nederländerna
Norge
Luxemburg

7,5 veckor kör

Skottland

Och blott 6 veckor har:

Tyskland
Danmark
England och Wales
Lichtenstein


Ja, vad ska man säga om det här då. Med den logik "forskningen" för fram borde Tyskland, Danmark, Lichtenstein, England vara bäst. Sämst borde Italien, Lettland, Litauen, Turkiet...tätt följda av Estland, Grekland, Portugal, Bulgarien och Rumänien vara.

Hur är det då? Vad ska man ens gå på? PISA kanske. Det kan ju vara en början i alla fall.

Estland ligger i topp. Längst sommarlov. 13 veckor.
Sen kommer lite utomeuropeiska länder...
På plats 5 kommer Finland. 11 veckors sommarlov.
Polen ligger på plats 6. 9 veckors sommarlov.
Ja så rullar det på...vissa länder har bättre resultat än Sverige trots att de har längre sommarlov. Andra länder bättre resultat än Sverige och har samtidigt kortare sommarlov.
Vad får vi ut av det? Ingenting egentligen. Förutom att längden på sommarlovet inte alls verkar säga något om hur bra det går för barna i skolan. Om man ska dra någon slutsats om sambandet mellan längd på sommarlov och skolresultat verkar det ev finnas en liten övervikt på långa sommarlov=bra skolresultat.

Sommarloven säger ju inte riktigt allt heller. Det finns andra lov. Kanske har vissa länder längre lov på andra tider än själv sommarlovet än vad vi i Sverige har. Sånt vet man inte riktigt. Sånt tar man inte reda på. För sånt är inte intressant.

Men strunt samma...jag tror att "forskningens" syfte inte är att forska fram någon slags "sanning" utan om att korta sommarlovet helt enkelt. För sommarlovet passar inte riktigt in i den svenska modellen. Föräldrarna jobbar. Arbetslinjen gäller. Barna är i vägen. Ingen kan ta hand om dem. Och det är där skolan kommer in i bilden. Skolan har länge använts som barnpassare men servicen är inte riktigt fullt utbyggd. Om sommarlovet skulle kortas skulle det alltså lösa en hel del problem. Men sånt kan man ju inte säga förstås. Det är bättre att "forska" lite och löne- och pensionskortet passar alltid att slänga fram.

Om man verkligen vore intresserad av att lyfta kvaliteten på undervisningen vore det väl i första hand rimligt eller lämpligt att studera innehållet i undervisningen. Man har nyligen förlängt skolgången med ett helt år. Man har redan innan det för vana att lägga ut långt fler undervisningstimmar i många ämnen än vad som är lagstadgat. Man har däremot inte ökat innehållet i undervisningen. Man har skapat mer tid till samma saker som innan. Och nu vill man alltså skapa ännu mer tid för att lära sig samma saker som innan. Och man skäms inte ett dugg för det. Man pratar överhuvudtaget inte innehåll. Bara tid. En normal person skulle kanske ta upp det till diskussion...alltså...varför räcker inte tiden till? Vad är fel? Är det fel på ungarna? Eller undervisningsmetoderna? Lärarnas kompetens? Eller nåt sånt. Men den diskussionen är ointressant. För det är tiden som är det intressanta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar