Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 17 mars 2019

Födelsedagsfirande!

Helgen har flugit förbi! Äldste sonen kom hem...det var några veckor sedan vi träffades så det var riktigt härligt att ha honom här igen! Han passade på att laga sin bil tillsammans med sin pappa och så lagade han oxfilé åt familjen också! Näst äldste sonen firades igår...han fyller 19 år i dagarna! 15-åringen bestämde att vi skulle göra sushi dagen till ära! Det var första gången vi provade att göra själva...och det var både roligt, oväntat lätt och väldigt gott! 
Jag gjorde en hallon-citron-tårta som också blev riktigt god! Sockerkaksbottnar, marängbotten, lemon curdgrädde och mosade hallon...och så vit choklad och jordgubbar! 
Vi hade våra vanliga gäster...mormor, morfar och farmor och så var 19-åringens flickvän med också! Vi fikade och pratade och efteråt blev det paketöppning och lite musicerande och filmvisning! Och sen åt vi barnens sushibitar. Jag hade gjort en quiche också för säkerhets skull men maten gick hem och det mesta gick åt! 
Sen spelade vi något frågesportspel på våra mobiler tillsammans! Äldste sonen fick oss att ladda ner det...jättekul! Ja, sen blev det tv...vi såg Das Boot...nån ny tysk serie som verkar bli bra!

Och nu är det söndag! Regn och rusk ute...snön som föll i natt håller på att försvinna. Helgen gick fort! Jag tänker som vanligt på att det är så skönt att vara hemmafru...kalas är kul men det är en del jobb med det också. Maken var bortrest hela förra veckan och det är också lite tuffare än vanligt för den som är kvar hemma...mig alltså! Jag fick sköta om både det vanliga jobbet och själva kalasjobbet! Mycket jobb alltså. Tänka, baka, städa, göra fint! Och jag gillar sånt...men det tar sin tid och man blir lite trött. Fast det gör inget...idag har jag slappat och inte gjort nåt särskilt och jag väntar med i morgon med att ta itu med efterarbetet från helgbestyren. Det kan jag ju göra...jag är ju hemma...går inte till något jobb. Jag funderar ibland på hur jag hade känt om jag hade varit förvärvsarbetande, dubbelarbetande...hade det varit lika roligt att förbereda ett kalas om man bara hade haft fredag kväll och lördag förmiddag på sig? Hade det varit lika roligt att förbereda ett kalas när man vet att man är lite trött på söndagen och inte riktigt orkar ta itu med allt som borde göras och vet att man ska iväg på måndag morgon? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar