Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 17 september 2020

Nöjesläsningen...

...är på utdöende. I alla fall hos ungdomarna. Det har nu visat sig att nöjesläsningen hos barn och unga minskar och samtidigt uppvisar svenska elever en bristande läsförmåga. En rapport har kommit och i den står det att starka läsupplevelser ger läsmotivation och att just starka läsupplevelser ska vara målet med själva undervisningen. Om barnen får starka läsupplevelser får de läsmotivation och då förbättras elevernas språkliga, kognitiva och emotionella förmågor. Men nu är det så att främjandet av starka läsupplevelser är ett eftersatt mål i skolan.

I Norden har vi en lägre andel elever som tycker om att läsa jämfört med genomsnittet i EU- och OECD-länderna. Och i Norden har Sverige lägst andel.

Man lyfter fram digitaliseringen i Sverige som en tänkbar förklaring. Vi använder nämligen datorer mer i undervisningen än i andra jämförbara länder.

Inte vet jag...men på nåt sätt tycker jag att det är märkligt att skolan har snöat in på nöjesläsning. Jag trodde skolan skulle syssla med läsning i största allmänhet. Läsning är ju nåt som ska ta stor plats i alla ämnen. Men jag tror att det har blivit lite omodernt med alla annan läsning än just nöjesläsning. Man verkar inte jobba så mycket med de texter som finns i de ev läroböcker som finns. På lågstadiet är det mycket film och powerpoints och prat som verkar ha ersatt läroboken i historia, geografi, naturlära...Jag tänker att förr hade man den gemensamma texten i fokus många gånger per dag i klassrummet...man hade sin bok uppslagen och körläste, turades om att högläsa...läraren förklarade texten...det gavs läxa på ett textavsnitt och nästa lektion förhördes eleverna på innehållet på ett eller annat sätt. Det där att få läxa på texter man läst i skolan följde med under hela skoltiden. Jag vet ju inte...jag går inte i skolan...men de slutsatser jag har dragit genom informella intervjuer med div skolbarn verkar peka på att man inte längre handskas med texter på det sättet. Texten är inte i fokus.

Man läser däremot romaner då och då...inga klassiker utan sånt som riktar sig till ungdomar pga ämnesval...kärlek, problem, sex, brott...man läser i klassrummen...sitter tillsammans i tystnad och läser. Nöjesläser på en  hård stol i skolan i en bok man inte valt själv i kall belysning tillsammans med ett gäng andra elever. Vad hoppas man på? Att barnen genom att sitta och läsa ska upptäcka hur kul det är att läsa och gå hem och börja sluka romaner? Svenskämnet har blivit märkligt på nåt sätt..det verkar handla om att eleverna ska läsa i blindo och skriva, också i blindo...idén är att ju mer man läser och ju mer man skriver...desto bättre blir man på att läsa och skriva. Jag är tveksam. Jag tror att idén med skola måste vara att lärarna lär ut hur man läser och skriver...och det behöver inte vara teori genom prat utan genom exempel...När man läser en text tillsammans och jobbar med den tillsammans...hör den läsas, får ord förklarade, måste läsa den igen hemma, blir förhörd på den...då lär man sig läsa bättre. Samma sak med skrivningen...man måste nöta in den rätta meningsbyggnaden genom att härma, om och om igen.

Sen...nöjesläsning...ska inte det vara just nöje? Om skolan håller sig till det uppdrag som borde vara det rimliga...bla se till att eleverna blir så bra som möjligt på att läsa...koda av vad som står, förstå alla ord, kunna redogöra för vad som står i texten i skrivet eller tal...då kanske läsförmågan blir så stor att man blir bra på att läsa. Och om man dessutom fått möta författare och utdrag ur kända texter, eller hela såna texter, kanske man får idéer om vad man skulle vilja läsa själv, hemma, i en mjuk soffa eller i sängen...för nöjes skull.

Men man får se. Det ska i alla fall satsas. Löfven har ju redan infört läslovet. Oklart om det har gett nåt direkt. Nu vill regeringen, C och L satsa 200 miljoner kronor årligen på att öka barns och ungas läsande. Pengarna ska gå till förskole- och lågstadielärare som ska få särskild utbildning om hur man hjälper barn att tidigt knäcka läskoden. Och så ska föräldrar få hjälp med att väcka sina 1-3 åringars intresse för läsning.

Så allt kommer nog att ordna sig. Kan man bara få ungarna att läsa så tidigt som möjligt så ska de nog börja nöjesläsa också. För det är ju tydligen det som är målet med att läsa...att kunna nöjesläsa. Eller nåt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar