Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 14 september 2020

Lingon!

Lingon är härliga bär. Inte goda råa men så vackra...så lättplockade...och så användbara! 
Jag gör bara sylt på lingonen...vanligt recept...inget märkvärdigt...men tänk så gott det är med denna vanliga lingonsylt till pannkakor, raggmunkar, tjockpannkaka, fläskpannkaka, köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa, havregrynsgröt...Förr användes väl lingonsylt till mycket mycket mer...till stekt sill har jag hört...
En sak kom jag att tänka på häromdagen...nåt som rörde lingonsylt. Jag och minstingen satt och åt lunch i vår ensamhet...alla andra i skolan eller bortresta...maten var inte så god tyckte sonen...Då klickade det till i mig...ett minne rann upp! När jag var barn och inte tyckte om maten fick jag ofta lingon-och-mjölk som man sa och menade lingonsylt med mjölk. Jag berättade och sonen blev nyfiken. Var det gott kanhända? Ja det var det...jättegott! Sonen som inte tyckt om lingonsylt alls är nu ett fan...och är maten lite otäck, eller om han blir lite sugen till fikat så är lingon-och-mjölk toppengott! Och jag är glad över alla vitaminer han får i sig och att han nu lärt sig älska lingonsylt...för det tycker jag att man ska när man praktiskt taget bor mitt i lingonskogen! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar