Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 28 juni 2019

Junifägring!

"Den som äger en trädgård och en boksamling saknar inget." lär tydligen Cicero ha sagt. Det gör i alla fall jag, äger en trädgård och en boksamling, vilket gläder mig oerhört! Jag älskar att ha en trädgård...den gör mig så glad på så många olika sätt. Jag får en anledning att vara utomhus...för vad gör man annars utomhus flera timmar i sträck? Jag får motion...någon slags stretching när jag böjer och kröker och sträcker mig...styrketräning av att gräva och bära...Jag får en chans att meditera...uppleva det där flowet man kommer in i när man gör repetitiva sysslor och hjärnan slappnar av och tankarna flödar fritt utan att man knappt vet att man ens tänker. Och så alla skönhetsupplevelser...och det är ju nu man får dem...på sommaren! Allt visar sig från sin vackraste sida!
Mina rosor har börjat blomma...Louise Odier är så fin med sina täta kronblad som ligger så prydligt ordnade!
I en av rosorna har senaste veckan en vit och fin blomsterspindel hållit till! Den är så söt när den sitter och väntar på byte mitt i rosen...död och skönhet i skön förening! 
Två Flammentanz har jag...de är helt underbara...bara ett par år gamla men har växt sig riktigt höga och blommar rikt! 
Och ett par kätterrosor, New Dawn har jag också...de har precis kommit igång med sitt blommande och är så fina tycker jag...svalt vackra och doftande av hallon och sommar! 
I min skuggrabatt blommar midsommarnäva och daggkåpa och funkiorna har fått så stora blad och blommar snart i lila! 
Varje år säger jag samma sak...jag älskar kombinationen av lila och limegrönt! 
Jag har en hel del allium i skuggrabatten och de kommer upp lite som de behagar...förra året kom många lila bollar upp...i år bara en sån men däremot flera stycken såna här lustiga knippen av vita klockor! 
Trädgård är lyx! En skönhetsupplevelse man ordnar åt sig själv och medicin för kropp och själ! 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar