Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 20 juni 2019

Första sommarlovsveckan...

...är snart slut...eller helgen är här i alla fall! Midsommar! Det är fullt upp fastän det är sommarlov...simskola för de två yngsta varje morgon och de fyra andra barnen har sommarjobb! Till och med 15-åringen fick ett litet jobb...9 dagar som idrottsledare...bara 3 timmar per gång men det ger en del pengar och så är det dessutom roligt! 
Jag roar mig med att omväxlande läsa och titta på i badhuset...trevligt och vilsamt! Mina stora barn jobbar som fritidsledare för kommunens sommaraktivitet för mellanstadiebarn! 
Jag jobbar i trädgården så mycket jag orkar och hinner...vår gamla måbärshäck var tvungen att klippas ner...den var så torr och död och hängig och slängig. Insynen blev lite väl stor...men det har jag ordnat till...en rad buskar innanför den stympade häcken har jag satt. Jag hade några stora aronior och korneller på ett annat ställe i trädgården och resten köpte jag till! 
Juniträdgården är härlig...ett överflöd av former, färger, dofter...på kvällen känns det extra mycket...allt får som en annan färg och doft i skymningsljuset...det blir stilla och lite hemligt på något sätt! 


På dagen är det bjärt och glatt... och det går fort...knoppar slår ut från en dag till en annan! 
I trädgårdslandet växer det..sallad och rädisor äter vi varje dag...gräslök och persilja går också åt! Det andra...morötterna, bönorna och rödbetorna växer på i sakta mak! 
Ett par gånger har jag och de två yngsta gått ner till sjön efter simskolan...de gillar att fiska! Inte har vi fått något än men det är härligt att vara vid vattnet...spännande och roligt att meta och vackert och rogivande att sitta på en klippa nere vid vattnet! 

Ja, sommarlovsdagarna går...det är skönt med lov...en annan lunk infinner sig...dagar där tiden flyter iväg på ett annat sätt än annars...timmarna blir längre på något sätt...öppna dörrar, klirr av porslin som bärs ut och in, flugsurr och vinddrag i gardiner, fågelkvitter och smattrandet av sommarregn då och då, mopedknatter i fjärran, röster från studsmattor, gräsklippare som puttrar...denna sommar som är runt mig i detta nu och svaga ekon av alla andra somrar jag haft vävs samman...
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar