Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 10 juni 2019

Helgen...

...är över...den sista helgen innan sommarlovet börjar! Fyra sköna lediga dagar fick vi igen. Sol och värme och regn och blåst...roligheter och lite sorgligheter och vila och arbete. Livet!

Det är nåt visst med de här sista dagarna innan sommarlovet börjar...känslan av uppbrott, förväntan, ovisshet...barnen blir spralliga och glada och det blir svårt att följa rutinerna...man drar ut på att gå och lägga sig, man sover längre, man går i pyjamas nästan fram till lunch (om man inte ska ut i trägårn och jobba som jag! Men barna…) Man tappar lite orienteringen...vilken dag är det egentligen...onsdagen blev som fredag...sen blev det liksom två helger på varandra...lördag, lördag och söndag!

Jag tänker på livet liksom...hur allt glider iväg, förändras...hur oroande det kan kännas men samtidigt blir det bra, på ett nytt sätt. Hur plötsligt rollerna vänds om...hur min och makens roll har förändrats från att vara de som gör...skapar nytt...nya barn vartannat år fem gånger och så en på slutet (!)... man fixar, donar, genomför allt, de som drar...mer och mer förvandlas vi till en bas...barnen är fortfarande nära men cirklar vidare kring oss. De har eget...men vi är än så länge med i det. Det kommer kompisar...dricker kaffe här, får kvällsmat emellanåt, cyklar parkeras utanför dörr'n, det pratas och skrattas, planer dras upp...man förmanar, vänner med körkort skjutsar till nya badställen...sms och förmaningar, körkort tas och bilen lånas ut...flickvänner dyker upp...man pratar och lär känna...Det är spännande och roligt...

Det är skönt att vara hemmafru i allt detta...det är härligt att jag är här när kompisar följer med efter skolan...det är mysigt att vara här och kunna ta fram glass, eller en kopp kaffe och bjuda på...kunna prata och vara med lite på ett hörn, få inblick i ungdomarnas egen värld, göra den lite till min egen...Jag tycker om att vara den som finns här, i mitten på nåt sätt...

Ok, helgen då...vad gjorde vi egentligen...

Onsdag...kompisar här på eftermiddagen...fika i trädgården, studsmatta och så fick jag hjälp att klippa gräset av son och kompis...det tyckte de var kul! Klassaktivitet för sonen i åk 6...nån slags uppblåsbar båt som drogs i härlig fart nere vid sjön! Flickvän till 17-åring här.

Torsdag...trädgårdsjobb och nationaldagsfirande. Förmaning av son som åkte och badade med kompisar...med bil, långt bort...vikten av att säga ifrån om bilföraren kör för fort, ha sunt förnuft vid bad...skicka ett sms till mig när badet var avklarat!

Fredag...på stan med 17-åringen...avslutningskläder införskaffades...trädgårdsjobb, promenad med maken, städning. Tv förstås...sträcktittade av Shtisel...en helt underbar israelisk tv-serie! Jag tittar själv sent och så ser jag om tillsammans med barnen och maken...den är så bra att jag gärna ser den två gånger! Stor son på fest, sover alltid lite med ett halvt öga öppet för att höra när han kom hem...växlar några ord när han tittar in i sovrummet.

Lördag...fönsterputs, trädgårdsjobb, bilreparationer, målning av spaljéer, massor med piano- och gitarrspel på eftermiddagen! Tv. Vän till 17-åringen här på eftermiddagen, kaffe i trädgården, prat om studier, lumpen, framtidsplaner...

Söndag...regn...fönsterputs inne, trädgårdsjobb, bilreparationer...rabarberpaj framför tv:n på eftermiddagen eftersom det öste ner ute! Promenad med make och åttaåring! Och så är ju vår 19-åring bortrest på studentresa...balansgång med att höra av sig...inte för mycket...men morgon och kväll får det allt bli ett kort sms...


Snart händer det...

Kul på promenad!
Fish taco...första gången...gött! 
Fin vallmo...trodde jag köpt en röd men blev glatt överraskad när den här slog ut! 
Och nu är det måndag...på fredag är det student...och innan dess är det mycket annat som ska hända...Arbetsamt och roligt på en och samma gång!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar