onsdag 29 maj 2019

Rättstavning...

...har kommit ur mode tror jag. Jag tror att man i skolan tror att det kommer av sig självt. Det tycker jag är synd. Det är viktigt med stavning och även om mycket går in av sig självt gör inte allt det. Framför allt tror jag att ordförrådet växer och blir större om man jobbar med orden. Om barnen lämnas åt sig själva med stavningen och med orden kan det nog lätt bli så att man undviker svåra ord, kanske aldrig ens upptäcker att de finns, håller sig till det kända...vandrar aldrig utanför den egna förmågan. Jag försöker göra lite hemma...försöker peta in stavningsträning för mina tre grundskolebarn.

Jag går efter en gammal bok från 1952 för åk 5, 6 och 7.

Åk 5 startar med en lista över språkets vanligaste ord och sen kommer det listor med ord från olika ämnesområden eller som jobbar med något särskilt ljud - tex ord med e-ljud eller ä-ljud. Till varje lista hör övningar där man får använda orden och också diktamenstexter. Så här är det upplagt i delen för åk 6 och 7 också. Många ord blir det. Och många texter och många övningar av olika slag. Vi gör lite av varje...det finns inte tid för att göra allt men jag checkar av listorna och väljer ut de övningar jag tycker ger mest. Det mesta går bra...men allt är inte självklart att man kan stava till.

Här är ord som har varit lite kluriga för mina mellanstadiebarn (vissa när det gäller stavningen och andra när det gäller själva betydelsen) :

restaurang
bjärt
gestikulera
mustascher
trolsk
kollision
exercis
permission
parallell
kolossal
terräng
digna
hämndlust
marskalk
residens
bagatell
epidemi
immun
reumatism
vaccination
våndas
allé
dahlia
förgätmigej
svällt - svält
hembygd
omdöme
försiggå
iakttaga
gjutjärn
månntro
material
materiel
materiell
original
originell
ingenjör
pension
initiativ
agitera
diskussion
erforderlig
enhälligt
följaktligen
spörsmål
apropå
referera





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar