Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 5 maj 2019

Lördagsnöje!

Igår gav vi oss ut på utflykt! Vi åkte på kosläpp på en bondgård några mil härifrån! Det var kallt som tusan...så det riktigt gick genom märg och ben...men det gick ändå! Vi gick tipspromenad, gissade vikten på en gullig kalv (och 12-åringen fick pris för att vara en av de som gissade närmast...en chokladkaka fick han!), fick mjölk och bullar, köpte korv och bröd till hungriga barn, klappade kalvar och sen blev det dags för...
...själva utsläppet! Kornas glädje och spring- och hopplust är härlig att se! Fast lite ledsen blir jag när jag ser vilka stora juver en del kossor har...kan det verkligen vara rätt tänker jag? Har de inte drivit upp kornas mjölkproduktion så att det blivit alldeles för mycket? Och så blir jag ledsen när jag tänker på kalvarna...som ligger ensamma i sina kättar eller umgås med många andra kalvkamrater...när mammorna springer därute tillsammans med alla andra mammor...alla berövade sina barn efter bara en väldigt kort tid. Fastän vi dricker mjölk och äter fil och ost och inte tänker sluta med det blir jag ledsen och tänker att det inte är riktigt rätt...att det borde finnas något slags mellanläge...där vi kan få del av det kon har att ge oss men att hon själv kan få behålla det som ger hennes liv glädje och innehåll. Men så tänker jag vidare...det är ju så här vår tid ser ut...vi människomammor springer också ensamma...vi är också utnyttjade...föder våra barn som vi ska skiljas från alldeles för tidigt för att komma ut och göra vårt i produktionen. Men allt det där får flyga tyst genom hjärnan när vi tittar på glada kor tillsammans med glada och frusna barn! 
Efter kosläppet åkte vi en tur genom landskapet...min släktforskning har givit mig en ny blick...jag har fått så många namn i min hjärna...Gökhult dök upp...en samling hus på ömse sidor av vägen...Jag har åkt här förut men nu klickade det till i mig...Gökhult...där bodde en förfader till mig på 1700-talet. Jag ser på platsen med lite andra ögon. Onödigt kanske...men jag känner mig en aning rikare.
Vi stannade vid den badplats vi försöker åka till varje sommar. Det är lite för långt egentligen att åka dit men stranden är så fin, finkornig vit sand och härligt långgrunt! Nu var vattenståndet riktigt högt... och vattnet ordentligt kallt. 
Vi åt lunch...siktkakor med stekta ägg, skinka, sallad och tomat...och mjölk som vi fått med oss från kosläppet! 
Ett stopp till blev det på vägen hem...vi stannade i Åtorp och tittade på kyrkan...den är så fin tycker jag! 
 
Ja, en riktigt fin dag fick vi tillsammans! 


















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar