Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 26 februari 2018

Sportlov!

Sportlovet är över för denna gång! Det var skönt att ha lov och vi gjorde lite allt möjligt. 
Ett besök på biblioteket blev det! Alltid kul! 
Lyxlunch på burgarkungen gjorde barnen glada!
Skridskoåkning!
Besök hemma hos mormor och morfar där vi blev bjudna på semlor!
Några timmar i badhuset var kul! Tre barn fick vi med oss och mina föräldrar! Hopp från trampoliner, simning, bastubad och fika! Sen är man härligt trött!
Och så åkte vi och bowlade! Alla barn följde med och vi hade kul och skrattade mycket tillsammans! Efteråt köpte vi pizza! 
Pulka har vi åkt ett par gånger också! 
 Och maken har byggt mer på vårt hus! Han håller på med föräldrasovrummet! Har rivit upp golv och tagit ner gammalt tak! Och vi har fått flytta ut! Vi bor i vardagsrummet och det är rörigt och mycket saker överallt! Men mysigt! Vi är tillsammans mer...barnen använder sängen och ligger och spelar spel, läser böcker, tittar på tv...
Ja, och så har jag och 14-åringen gjort f'ärdigt hans romarriksarbete. Jag har skrivit rubriker åt honom och lagt fram böcker...jag valde ut två han fick jobba med och så kompletterade han själv med wikipedia och so-rummet. Han fick skriva ner kortfattad fakta och sedan göra hela meningar av. Jag läste igenom och kommenterade fel och så fick han rätta. Jag har alltså valt ut fakta, ofta läst högt, lotsat i hur man sammanfattar och korrekturläst. Efter skrivning har jag läst högt igen sammanfattat en tidslinje så att han ska få något slags skelett av hur romarriket kom till, utvecklades och föll sönder. För att förstärka och göra kunskaperna mer levande och intressanta har lovet gått i romarrikets tecken! Vi har tittat på en dokumentärserie om kejsar Commodus. Vi har sett säsong ett av serien Rome som handlar om hur Caesar tog makten. Vi har tittat på filmen Pompeji! Vi har pratat Rom och levt i Rom så mycket vi kunnat! Vi har gillat det! 

På det hela taget har det varit ett bra lov. Jag är som vanligt otroligt tacksam över att jag är hemmafru. Jag gläder mig åt att jag finns här hemma när barnen är hemma. Jag gläder mig åt att kunna dela glädje och intressen med barnen när de är lediga och jag gläder mig åt att finnas här för viktiga samtal och för att kunna se och tänka och ingripa när så behövs. Jag vet inte om det är någon garanti för något. Men det känns bra. Det känns rätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar