torsdag 30 januari 2014

Funderingar över skolan

Det är så mycket i skolan som förundrar mig. Jag förstår ofta inte hur lärare tänker. Ett av mina barn och några av hans kamrater förde fram till sin engelsklärare att de ville lära sig mer grammatik. De ville det eftersom läraren mer eller mindre slutat gå igenom de (mycket korta) grammatikgenomgångarna som finns i läroboken. De koncentrerade sig istället på att läsa i en roman. Hon tyckte att eleverna lär sig ju grammatik av att läsa i romanen. Inget mer hände på några veckor.

Sedan presenterades ett grammatikhäfte på elevernas IUP-tid. I häftet fanns grammatikparagrafer samt övningar till. Jättebra! Men ändå inte bra. Eleverna behöver inte arbeta i detta häfte om de inte vill. De väljer själva. Sonen samt ett par till elever tog häftet. Grammatikparagraferna gås inte igenom av någon lärare. Ingen lärare talar om vilka övningar eleverna ska göra. Inga lärare rättar de övningar som görs. Ja, då får förstås föräldrarna rycka in. Dagen innan IUP-tiden går jag igenom ett par grammatikövningar med sonen. Jag markerar vilka övningar han ska göra och när han kommer hem rättar jag. De elever som valt att inte jobba i häftet får inte lära sig lika mycket som de som valt det. De elever som jobbar i häftet men inte får sina uppgifter rättade kommer inte att lära sig så mycket som de kunde ha gjort om de hade haft lärarhjälp.

Inte så konstigt att klassklyftorna ökar i skolan. Inte konstigt att resultaten sjunker. Om lärarna abdikerar från sitt uppdrag och låter eleverna själva bli lärare eller tvingar elevernas föräldrar att rycka in - då tycker jag att skolan är illa ute.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Nej, du har så rätt, det är inte konstigt alls! Jag tror att det blivit en ond cirkel där "samhällets" negativa syn på skolan och lärarkollektivet och lärarnas med tiden allt sämre tilltro till sin förmåga, och att de har något att ge, ständigt hakar i varandra. Det är heller inte populärt längre att vara lärare vilket har lett till att personer med mycket dåliga förkunskaper söker sig till yrket, i stället för som tidigare då människor med ett genuint intresse för sina ämnen ville bli lärare. För att bli en bra lärare måste man vara intresserad och kunnig och vilja förmedla sin kunskap till unga människor.
    Du gör helt rätt som hjälper dina barn! Samtidigt är det ju oerhört sorgligt att det måste bli så och jag tänker på alla de barn och ungdomar som av någon anledning inte får den hjälpen hemma. Föräldrar som inte kan, orkar, vill eller är fullt upptagna med sitt eget...
    Jag vet att barn och ungdomar vill lära sig och om man tar ditt exempel, grammatik, så behövs det ordentliga genomgångar och övningar. Det räcker inte med att bara läsa. Att läsa är oerhört viktigt, av många olika anledningar, men vissa saker måste man förstå och öva på för att sedan kunna använda i olika situationer, t.ex. då man lär sig andra språk. Många elever tycker att det är roligt med just grammatik eftersom det är konkret, lite "pyssligt" och så innehåller det mågnga spännande, lite svåra ord och begrepp som gör att man känner sig lite duktig och betydelsefull när man lärt sig!
    Jag har haft många elever som säger "säg det där igen Annelie", "Oj, heter det så" ,"Vad fint det låter", "Det ska jag fråga min mamma om hon vet" osv.
    Hälsningar Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att få så mycket respons och höra att det finns lärare som tror att barn tycker om att lära sig saker! Det finns säkert många bra lärare och många bra skolor men som sagt mycket jag ser gör mig ledsen och bekymrad. Tror att det ligger en hel del i det du skriver om att andra människor än förr söker sig till läraryrket.

      Radera