Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 20 januari 2014

En lektion i Fia!

I 1:an och 2:an har de något som heter lek och lär. Det är lektioner när barnen ska lära sig på ett mer lekfullt sätt. En bra idé men den verkar inte alltid funka så bra i praktiken. Mitt barn berättar ofta om sina lek- och lärlektioner. Han berättar om hur de får bygga lego, bygga med klossar, leka med en bondgård eller spela spel. I går hade han fått spela Fia. I en hel lektion. Han tyckte det var tråkigt. Jag själv blir både ledsen och arg. Ska mitt barn gå i skola för att spela Fia? Ska hans dyrbara barndomstimmar slösas bort på det sättet? Jag funderar på vad exakt lärarna vill att barnen ska lära sig när de får spela Fia. Att räkna till 12 - det har han kunnat många år redan. Att samarbeta med andra barn - det kan han också redan. Lära sig färgerna - det kan han också förstås redan. Nej, jag tror att jag vet vad de där lek- och lärlektionerna är till för. De är till för att skapa halvklasser. Den andra halvan av klassen har svenska eller matematik. Små barn behöver ha mindre grupper eftersom vissa lektioner kräver mycket lärarhjälp eller stor koncentration. Då måste man göra av den andra halvan av klassen någonstans. Förr turades barnen om att ha sovmorgon och att sluta tidigare för att skapa halvklasser. Nu får man turas om att leka på skolan istället. De kan inte få ha sovmorgon för det finns ändå ingen hemma. Det spelar ingen roll om de slutar tidigt eller inte. De flesta går i alla fall på fritids. Men jag tycker ändå inte att det är ok. Mitt barns tid i skolan ska inte slösas bort. Han går i skolan för att lära sig något. Lek hör ihop med hemmet, med frihet att välja själv, med de egna sakerna, med lugn och ro att koncentrera sig...När lek blir ett tvång, blir tråkigt - då är det inte längre lek.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig! Allt detta som du skriver om hänger ihop: brist på resurser, att alla barn ändå är, eller ska vara i skolan på fritids, att många barn behöver öva mycket för att lära sig osv. Det är ett strukturellt problem på flera olika plan, som ändå går i varandra. På min lilla sons skola tycker jag ändå att man har löst detta på ett tillfredställande sätt: de har ämnen som bild eller har högläsning t.ex. när det är halvklass. Då är det en fritidspedagog som tar hand om detta. /Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra lösning på ditt barns skola! Om barnen ändå måste vara i skolan tycker jag att de kan göra något "vettigt", något utvecklande. Att träna extra på läsning låter ju bra - vore skönt att slippa läsläxan någon dag i veckan. Bild är ju också bra, likaså musik, teater...

      Radera