Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 22 januari 2014

Romarriket och latin!

Vi har snöat in lite på romarriket på sistone. Det började i julas när vi såg Gladiator tillsammans och sen ville några av barnen googla vidare på gladiatorer. Efter det blev vi nyfikna på själva romarriket. Hur stort blev det? Hur uppkom det? Hur bodde de? Vilka kända kejsare och ledare finns det? Vilka knäppa kejsare fanns det? Vi googlade vidare och hittade också några böcker här hemma som vi läste i. Vi hade sån tur att en programserie om livet i romarriket gick på Kunskapskanalen.

Vi blev lite intresserade av vad de pratade för språk och googlade på latin. Vi tänkte väl mest leta lite citat men hamnade på en gratis latinskola. http://www.gutenberg.org/files/18251/18251-h/files/LatinBegin1.html Jag läste latin ett par år på gymnasiet och tyckte att det var jätteroligt. Men man använder sig ju inte direkt av latin i vardagslag så det jag lärde mig en gång i tiden har runnit av mig. Därför tänkte jag att det skulle vara kul att fräscha upp mina kunskaper, se om det finns något kvar djupt därinne i hjärnan. Några av barnen tyckte det lät roligt att lära sig lite av ett nytt språk. Sagt och gjort - vi satte igång med den första lektionen och tog den andra också. Barnen tyckte att det var roligt men svårt! Något som var extra kul var att barnen faktiskt kände igen många av orden ifrån både engelskan och svenskan.

Vi har inte kommit så långt. Vi har lärt oss några substantiv och några verb. Vi har lärt oss att substantiven får ändelsen -ae i plural och att verben har ändelsen -t i presens 3:e person singular och ändelsen -nt i presens 3:e person plural.

Så här: (jag tror att jag har fått det rätt!)
Filia amat - dottern älskar
Filiae amant - döttrarna älskar
Domina portat - husfrun bär
Dominae portant - husfruarna bär

Jag tänker inte lära barnen latin och jag tänker inte plugga särskilt mycket själv heller men jag hoppas att vi kommer att hinna fortsätta och lära oss lite mer i alla fall, bara på skoj! Det roligaste av allt är att vi samlas och gör något vi tycker är roligt - tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar