Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 11 december 2013

Julstämning och pepparkakor!

Vi har julpyntat lite grand. Några tomtar har hamnat på fönsterbrädorna och hyacinterna har slagit ut.
Snart 3-åringen gillar också att fotografera och här är hans foton av hyacinterna.
Jag tycker att fotona är fina - han går nära inpå och delar upp motivet i flera "studier".
Vi har bakat pepparkakor. Förr gjorde jag alltid ett gammalt recept från min mammas farmor. Det lyckades alltid så bra men sen hände det något och de blev helt enkelt inte riktigt som vanligt. Jag letar efter ett nytt favoritrecept och har provat lite olika de senaste åren. Nu tror jag att jag har hittat det. Degen är lätt att göra, den är smidig och mjuk att kavla ut. Lite lös vid första utkavlingen så man får vara noga med att mjöla ordentligt. Vid andra utkavlingen är degen perfekt. Och så smaken - den kryddig och god. Slutligen konstistensen - perfekt knaprig!

 
Ingredienser:
200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde
2,5 tsk kanel
2,5 tsk ingefära
2,5 tsk nejlikor
1,5 tsk kryddpeppar
1,5 tsk bikarbonat
                       9-10 dl vetemjöl                  
 
Tillredning:
1. Rör smör, socker och sirap poröst. Tillsätt grädde och alla kryddorna, blanda väl.
2. Blanda bikarbonat och mjöl och rör ner mjölet i smör- och sockerblandningen. Låt degen vila kallt i plastpåse minst 12 timmar.
3. Sätt ugnen på 200°. Kavla ut degen på väl mjölat bakbord, så tunn som möjligt. Ta ut figurer med pepparkaksmått. Lägg dem på kall plåt och grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt pepparkakorna svalna något på plåten innan de läggs på bakgaller      


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar