Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 10 december 2013

Bokstäver och ord för en liten en!

Jag och snart 3-åringen grejar fortfarande lite med bokstäver. Här i huset brukar jag och de stora barnen greja med skolarbete nästan varje eftermiddag. Lillen är gärna med och han är mycket noga med att han också ska jobba. Han har en egen "läxbok" och den ska absolut fram när storebröderna tar fram sina läxor. I den där boken skriver jag ner bokstäver och ritar bilder av sådant som börjar med den aktuella bokstaven. Lillen "skriver" och ritar runtomkring.
Han vill inte bara ha bokstäver utan det ska vara ord. Han gillar ordet "ord" och påpekar ofta att ord han ser i böcker är just "ord". Han verkar inte klara av att lära sig fler bokstäver än de han redan kan och har kunnat ett bra tag - i, o, s, a, r och m. Han känner dock igen några stycken till - de som finns i början av hans eget, mitt, pappas, brödernas och mormors och morfars namn. Jag skriver ord som innehåller de bokstäver han kan. Orden "os" och "so" känner han igen och "läser" lätt som en plätt.


 
Sedan skriver vi andra korta ord som vi ljudar och låter fingrarna följa tillsammans. 
Han kan förstås inte läsa men han vet vad det är att läsa. Han förstår vad det är att ljuda även om han inte kan ljuda. Ofta sitter han med en bok och låter fingret följa bokstäverna och ljudar ihop ljud till det han ser på bilderna att ordet ska föreställa. 
Jag tänker att kanske har han någon nytta av det för att senare, när han är mogen för det, kommer att knäcka läskoden. Men det viktigaste skälet till att vi gör det här är för att han tycker att det är roligt! Det är en av alla möjliga saker vi kan göra som vi båda tycker om och kan göra tillsammans!

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar