Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 26 januari 2021

Hur är det nu då?

Förskolan har ju alltmer kommit att uppfattas som själva lösningen på en hel rad problem. Förskolan ska se till att skolresultaten går uppåt, att integrationen funkar, att utlandsfödda lär sig svenska, att mammorna kommer i arbete, att barnen så småningom kommer att tjäna mer pengar, få bättre pensioner, blir mindre kriminella...och så vidare. Förskola är av nöden. Och därför ska den bli obligatorisk här i riket. Till att börja med från det att barnen är 5 år. Men det kommer nog mer. Det saknas i alla fall inte idéer och intresse för det. 

Det verkar som om det ser likadant ut i grannlandet Finland. Där inleds nu ett försök med obligatorisk förskola i två år. Barna ska alltså vara 5 och 6 år när de går i den obligatoriska förskolan. Man startar med ett försök. Man väljer ut, slumpvis, 10 000 barn ifrån vissa slumpvis valda kommuner. Man vill undersöka om skolgången blir mer jämlik, om det förbättrar förskolans kvalitet och om det gör förskolan mer effektiv. Det verkar som om de flesta experter tycker att det här är en bra idé men att det är lite obearbetat. Någon expert säger också att det här är ett steg i riktningen att sänka skolåldern. 

Det är också lite svårt att få till det här med att få in fler barn i förskolan eftersom det redan nu finns personalbrist.

Det är inte bara jämlikheten mellan barnen man är ute efter när man vill ha en obligatorisk förskola i Finland. Man vill också ha ut mammorna på arbetsmarknaden. Småbarnsföräldrar ska snabbare komma ut på arbetsmarknaden och i Finland vill man öka på sysselsättningsgraden. En anledning till att sysselsättningsgraden i Finland är lägre än i andra länder är att mammorna stannar hemma längre med barnen. 

Det lustiga är att i Finland, som ju varit ett toppland vad gäller skola och PISA och allt sånt där, går skolresultaten ner. Nu verkar det alltså som om man vill lösa detta problem med bla mer förskola. Det utreds och forskas förstås om det här med den nedåtgående skolresultatstrenden. En av forskarna är Aino Saarinen. Hon har skrivit en avhandling om skolresultaten. I den framkommer att det finns flera anledningar till att skolresultaten går ner...bla att man låter barnen själva ta stort ansvar för sina studier från tidig ålder, att man mer och mer använder digitala hjälpmedel i undervisningen...Forskaren Aino Saarinen säger dessutom att tron på att barn som går i förskola presterar bättre än barn som inte gjort det inte är sann och belägger detta med flera olika källor. Inte heller ökar likvärdigheten mellan barnen om barnen går i förskola. Tvärtom medför deltagande i förskola, åtminstone om barngrupperna är stora, vilket de är både i Finland och i Sverige, problem både vad gäller kognitiv som emotionell och social utveckling hos barnen. 

Ja, frågan är hur det ligger till egentligen. Är förskolan av nöden för att barn ska utvecklas ordentligt, bli duktiga i skolan? Är det rätt att förskolan ska vara utjämnande...alltså lyfta vissa barn och sänka andra? Även om det är rätt...funkar det? Många frågor. Och i den där forskningsrapporten verkar det finnas en del svar. Lyssnar de som bestämmer? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar