Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 1 oktober 2018

Ny vecka!

En hel vecka har gått och en ny har precis börjat! En vecka av halsont och feber har det varit! De två äldsta hemmavarande har haft så ont i halsen men inte riktigt haft tid att vara hemma utan kurerat sig med halstabletter och varma drycker. Den yngsta drabbades också...feber och halsont...och han fick förstås vara hemma! Det är lite segt när folk är sjuka...dagarna blir lite långsamma och trista. Men jag är ändå glad över att det är så smidigt för oss vuxna i familjen när en av oss - jag - är hemmaförälder. Det är skönt att slippa vabba. Skönt att slippa ställa till det på jobbet. Skönt att slippa stressa tillbaka barnet till skolan. 

Sjuklingen fördrev tiden nedbäddad i soffan...Netflix gick varm...Drakryttarna, Mästerkatten i stövlar, Ben 10...Jag läste lite också...alla Alfrons vi hade hemma...lite för barnsligt men så mysigt att återuppleva det man - både jag och han - gillade som litet barn! Alla Pettson och Findusböckerna har vi också läst igenom! Alltid så roliga att läsa och så bilderna...alltid hittar man någon ny detalj att skratta åt! 

Jag har hunnit med en hel del i hemmet också...Alla köksskåp är urtorkade med vim och diskmedel och rentvättade och allt porslin diskat och inställt igen! Det är så skönt att göra det med jämna mellanrum...när varje säsong gör sitt inträde brukar jag försöka ta itu med det! Det känns bra att börja hösten med ett rent kök! 

 
Jag har varit ute i trädgården också en del...inte så länge i stöten för det känns inte så roligt när ett ensamt barn ligger i soffan inomhus...men jag var tvungen att ta ner de äpplen som fanns kvar på träden...frostnätterna är i antågande...två har vi redan haft! En hel korg Aroma blev det! Och det tyckte jag var bra gjort av trädet eftersom det bara är 4 år gammalt! Vårt drygt 40-åriga Maglemer bjöd på desto mer! Ett par hinkar har jag plockat upp från marken varje dag...som åkt till tippen! Trots detta har vi äpplen i överflöd...och i år är de stora och utan prickar...och jättegoda! Barnen äter varje dag och jag har gjort ovanligt många äppelpajer! Jag plockade ner ett par lådor att ha nu under hösten! 
 
På torsdagen vände sjukdomen för minstingen och han började bygga lego...det rafsade och grejade på övervåningen och den ena kreationen efter den andra kom ner och förevisades! 
 En extra svår tekniklegobil fick jag hjälpa till att bygga ihop till eftermiddagskaffet! Roligt!
På fredagen var sjuklingen helt frisk och kry! Jag lät honom vara hemma ändå...jag följer de gamla reglerna...en feberfri dag ska det vara innan man drar igång som vanligt! Vi fick en riktigt fin dag! Sonen var sugen på att jobba med skolgrejer och det tackade jag ju för förstås! En intensiv timme på förmiddagen blev det och sen fick det vara nog! Och vi hann mycket!

Sonen läste högt ur en gammal läsebok. Det går riktigt bra nu! Och så blev det välskrivning...och lästräning här också...för han får läsa skrivstilstexten innan han skriver av! Det börjar bli lätt att läsa skrivstilstexter för honom och skrivningen går också bättre! Orken har också gått framåt och nu tar han sig igenom en hel liten text utan att klaga på att det är jobbigt för handen! 
Matte blev det också! Han är nu i slutet av första kapitlet i 2:ans mattebok och det går riktigt bra! 
Teckning blev det också...Hus i perspektiv ville han rita och då blev det så! Lite pianospel fick bli avslutningen på skoldagen! Och sen var det rast resten av dagen! 
12-åringen kom hem strax före tre som vanligt och den här gången hade han med en kamrat som stannade kvar några timmar! 7-åringen var också med och lekte! Det blev airsoftskjutning mot måltavla och studsmatta och lite snickeriarbete! Och så fick jag god hjälp med att plocka ner fler Maglemeräpplen som satt så högt upp att jag inte vågade klättra upp efter dem! 
Och så blev det helg! Matlagning, läxor, prat, tv, promenader som vanligt...och kalas för min pappa som fyllde år! Min bror och hans familj kom också och det var roligt att ses eftersom det gått lång tid sedan sist! 
Hösten är i antågande ordentligt nu...de tre sista dagarna har vi sett svanar i plog på väg mot sydväst...det är mäktigt...tröttnar aldrig på att se dem komma flygande...
Och idag är det måndag och skola igen! Fingervantar och mössa på fick det bli på cykelfärden genom skogen som stöter i guld! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar