Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 24 februari 2020

Sportlovet...


...är slut och vardagen är här igen! Den kom med det vackra vädret vi borde haft under lovet! Men strunt samma...vi har vädret nu...och lovet var trevligt ändå! Vi har inte gjort nåt särskilt alls men ändå haft det riktigt bra! 
Vi inledde lovet förrförra fredagen med fika framför tv:n när de tre yngsta kommit hem! Vi började titta på en så olidligt spännande serie som vi bara har ett avsnitt kvar av...det ska vi ta i morgon! Locke and Key heter den och går på Netflix! Det handlar om övernaturliga saker, nycklar, hemligheter, relationer och vad som är viktigt i livet! 
Vi gick en promenad tillsammans med mina föräldrar en grå och blåsig dag! Men det har sin tjusning det också!
Jag och 13-åringen gjorde lite tyska! Jag konstaterade (som jag konstaterat många gånger tidigare) att man inte jobbar i skolböckerna de har i skolan. Grammatikavsnitten (som inte är så värst bra tycker jag men ändå...det är ju ändå något) är obehandlade. Vi gjorde några sidor och så fyllde jag på med översättningsmeningar från en gammal bok . 
Vi håller på med nominativ och ackusativ i den gamla boken...och även pronomina i nominativ och ackusativ samt de possessiva pronomina. I skolan har man ännu inte kommit dit...efter 2 års studier. Det känns lite konstigt. 
Jag och det yngsta barnet har gjort små egna skogsturer. Vi bygger på en koja och det är så roligt...även för mig som blir lite barn på nytt.
Vi spanar också på djur och en dag hade vi sån tur och fick se en så fin liten ekorre som satt länge och visade upp sig för oss! 
En domherre såg vi också i en trädtopp!
Vi har fikat...ganska många gånger! 
Jag och maken har gått några kvällspromenader på egen hand...och en gång såg vi två älgar rätt nära! Det kändes rätt stort på nåt sätt!
Jag och 9-åringen har ritat och målat lite! En fin räv blev det en gång...
...en annan dag satt han och ritade tillsammans med sin morfar...de ritade av grannens hus! 
Far i huset håller på att rita upp en altan som förhoppningsvis ska byggas i sommar. 9-åringen fick låna ritbrädan...kul att rita hus och annat kantigt med linjalen som gick att dra hit och dit! 
Vi har varit på stan och köpt vårjackor till två av barnen, jeans till ett och en hel hög kalsonger! Vi passade på att hoppa in i kyrkan och lyssna på orgelmusik!
Jag och 9-åringen har jobbat lite med både matte och svenska. Ett korsord fanns i en gammal bok...det var väldigt roligt tyckte sonen...och jag tyckte att det var nyttigt eftersom det handlade om dubbelteckning! 
En promenad runt fågelsjön i närheten blev det en dag när maken var ledig! Det var blåsigt och lite duggregn men det var skönt ändå! 
Ett svanpar som hållit till hela vintern vid fågelsjön satt i vassen och spanade på oss! 



Vi åkte till ett badhus en dag...mormor och morfar fick följa med! Alla hade kul och simmade, bubblade i bubbelpool, åkte runt i en ström, hoppade från hopptorn, åkte lång och härlig rutschkana, fikade! Och yngsta barnet fick tumla runt i en boll på vattenytan en stund! Roligt! 
Ja, sen har barnen gjort egna saker också...lanat, varit på fest, träffat kompisar, tränat på gym och sånt. Ett skönt lov fick vi! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar