Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

torsdag 6 februari 2020

Matte åk 3

Jag gillar läroböcker. De säger så mycket om så mycket. Senast funderade jag på matten. Snart 9-åringen gillar att räkna matte. Han skippade ju förskoleklassen och under det året hann han räkna ut 1:ans matteböcker. Han fick inte hoppa över något när han började i skolan men har fortsatt att räkna hemma och är nu i 3:ans mattebok (går i 2:an). Jag har kört Favoritböckerna. De ska ju vara bra sägs det. Jag har från början känt mig rätt tveksam...de är plottriga...innehåller inte tillräckligt mycket mängdträning...pysslar mycket med sk kluringar och så är det väldigt mycket färgläggning. Och en sak till..ofta finns de rätta svaren i rutor under själva uppgifterna...och så något svar som inte är rätt...detta gör att barnet börjar fundera över vilka svar som det rimligtvis kan röra sig och...använder sig av uteslutningsmetoden istället för att räkna själv. Vi har ändå räknat vidare...på åk 2:s nivå började jag plocka in en del från en gammal 50-talsbok...för att få mängdträning. Nu i åk 3 är det behovet ännu större. Jag väljer ut det som är ok i de nya böckerna men räknar mest i den gamla boken. Skillnaden är stor. 
I den moderna boken tränar man på uppställning precis som förr. Men man har bara 2 tal...lite senare 3. I den gamla boken har man upp till 8 tal över varandra...detta tränar arbetsminnet enormt mycket. Det gör också att barnet får lära sig se hur det bäst ska lägga ihop talen...vilka passar ihop bäst...vad gör det lättast att få ihop det. Att man sedan skriver av talet i en räknebok skapar en förmåga att flytta blicken och komma ihåg var man var...tränar koncentration och noggrannhet. Och sen...mängden tal...det går inte att jämföra...det handlar om hundratals uppgifter mer i den gamla boken än i den nya...skapar förstås en mycket större säkerhet i det mekaniska räknandet. 
Sista sidan...där är vi inte än...men 1400 uppgifter...och många med a, b, c, d eller fler i varje. 
I den nya boken är det glest mellan uppgifterna och det är bilder och rutor och färger...det är rörigt och distraherande. 
I den gamla räknar man...uppgift efter uppgift. 
Efter det mekaniska räknandet kommer lästal...tillräckligt många av varje sort för att se till att alla barn förstår vad det går ut på och hur man ska tänka. Och så huvudräkningsuppgifter och gemensamma uppgifter. 

Ja, och så var man ju mer miljövänlig förr också...en liten tunn bok innehåller massor av stoff...till skillnad mot nutidens tjocka stora böcker...många sidor men lite innehåll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar