Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 26 november 2017

Helgen är slut...

...och nu är det måndag morgon! Ute är det grått och blött! Men fint på något sätt..tung luft, låg himmel, stilla och tyst...Helgen gick undan...inget särskilt alls hände. Maken jobbade jättelänge på fredagen. Mina planer om att laga till något gott gick i stöpet när aldrig maten kom hem (jo, maken handlade också på vägen hem från jobbet). Men det ordnade sig...tacos blev det. 

Lördagen...läxläsning...maken jobbade i vår utbyggnad nästan hela dagen. Jag gick ut med de två yngsta barnen. Vi gick inte långt...bara upp till skogen. Vi skulle plocka blåbärsris och lingonris till lite julpynt. Men det blev bara jag som plockade...och inte gjorde det mig något...för barnen lekte istället. Och det njöt jag av att se och höra. De började som krigare...tjocka grenar som bazookas, barkbitar som walkietalkies...sen gled leken över...de måste ordningsställa ett hem. Granris och mossa blev till en säng mellan två stenar. Jag pysslade med mitt...plockade mitt ris och hittade lite annat fint...mossiga grenar, kottar...och så städade jag lite i skogen. Bar undan sly som kommunen bara röjt ner och lade i en prydlig hög så att man kan leka och plocka blåbär utan att bryta benen. 



Sen var det skönt att komma hem och dricka kaffe. En sockerkaka hade jag bakat färdigt precis innan vi gick ut så den festade vi på. Bastubad på sena eftermiddagen och så matlagning tillsammans...jag och maken och ett barn...lax med kryddig topping, stekt potatis och limesås. Gott. Tv. Slut för dagen.

Söndagen var lite rörig, som söndagarna ofta är. Maken packade...han skulle på tjänsteresa. Taxin kom vid 11. Freerunning...många tider att passa men min pappa var snäll och åkte några vändor. Läxor. Fiol. Piano. Folk som kom och ville ha mat...fika i omgångar. Kvällsmat tillsammans...indisk fläskfilégryta och ris. Gott. Och så tv. Slut för dagen. 

Idag ska jag och sexåringen försöka börja lite adventsförberedelser. Plocka undan lite julpynt, ställa fram lite halvjuliga saker. Ta ner gardiner. Ta fram andra. Fundera på vad vi vill ha till helgen...saffransflätor och något mer kanske. Börja träna på att rita tomtar och julgranar och sånt...det var ju ett tag sen! Men först en kopp kaffe och lite blädder i tidningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar