Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

lördag 23 juli 2016

Årets semesterresa....

...gick till Rügen i Tyskland! Vi åkte dit hela familjen samt mina föräldrar och campade i två veckor. Campingplatsen hette Dat Stranddörp och låg i Lobbe. Vi hade en rolig semestervistelse även om vädret inte var det allra bästa. Men vi fick en bra blandning i alla fall - riktigt stekande sol några dagar eller delar av dagar, mulet ibland, regn i bland, blåst ibland...Och det svängde fort. En regnig morgon kunde snabbt slå över till en riktigt fin dag...eller tvärt om.

Vi åkte från Trelleborg och eftersom färjan gick vid lunchtid så fick vi övernatta i Skåne. Vi hittade ett vandrarhem i Höllviksstrand. Ett jättebra övernattningsställe! Havet låg precis i närheten också och det var härligt för barnen att få sig ett kvällsdopp efter den långa bilresan! Sen åt vi kvällsmat och spelade volleyboll på vandrarhemsområdet!

Tidigt nästa morgon var det dags att ge sig upp för att hinna till färjan. Fort i med lite frukost och sedan städa upp efter oss och så iväg! Det är alltid lite spännande att stå på en färja och se ut över havet, vänta på att motorerna ska börja mullra och att båten ska börja röra sig bort från land...hemlandet och mot främmande destination!
Vi gjorde lite av varje.

Badade och solade så mycket vi kunde. Vi höll oss till campingens strand för den var riktigt fin. Det fanns ingen anledning att leta efter någon bättre. Sanden var finkornig och vit och det var alldeles lagom långgrunt. Inte så mycket att man tröttnar på att traska fram men ändå så mycket att det var barnvänligt. Det fanns dock inte så mycket mer än sanden att greja med.Efter våra frankrikeresor har vi vant oss vid snäckor och krabbor och anemoner och tång...men här var det bara maneter...många maneter...som tur var helt vanliga och inte den brännande sorten.
Vi flög drake när det blåste! Roligt att försöka få upp drakarna och sen se dem däruppe i skyn!
Vi åt god mat på några restauranger, från gatukök och vid tältet!

Kebab - Döner och Dürüm - provade vi ett par gånger - jättegott!
Goda hamburgare från campingens restaurang!

Fischbrötchen var en annan höjdare! Gatukök med såna här fanns överallt. Billigt var det också! Det fanns många olika varianter - med matjes (det provade vi inte - kändes inte så jätelockande), lax, makrill, ål, hälleflundra, böckling....och så sallad och remoulad till det! Jättegott!
Jättegoda fiskrätter på marknaden inne i Thiessow! Marknaden hålls på tisdagar och torsdagar kom vi på andra semesterveckan! Det var så mysigt där och maten var så god att vi åkte dit båda dagarna! Fischbrötchen med backfish - en slags jättefiskpinne fast med hel fisk inuti var gott! Och fish and chips var riktigt smarrigt - friterad klyftpotatis, två goda såser, sallad och frukt till den knapriga fisken!

Och så lagade vi en hel del mat vid tältet! Det är både mysigt och enkelt! Vi håller oss till rätt enkla maträtter - carbonara, arrabbiata, grillad korv och små stekta potatisar, grillad fläskkotlett, grillade kycklingbröst...grönsaker
Vi sightseeade en del också!

Vi åkte till Prora. Där finns ett 4,5 km långt 5-våningshus. Här försökte Hitler förverkliga sina storvulna planer! 20 000 tyska arbetare skulle här få en 10 dagars semester vid havet åt gången! Mat skulle ingå och alla råvaror skulle komma från just Rügen. 5000 arbetare, också alla från Rügen, skulle ta hand om servicen! Alla rum skulle ha havsutsikt och stora festlokaler skulle finnas så alla kunde få roa sig! Det blev aldrig färdigt, andra världskriget kom emellan. Under kriget fungerade delar av det som fältsjukhus. Sedan tog Röda armén över. De försökte färdigställa en del. Och försökte spränga bort andra delar men betongfundamenten var för starka. Nu pågår byggnationerna för fullt. Det renoveras och byggs. Det ska bli hotell, restauranger, lägenheter. Det var roligt att gå omkring och titta...titta på exempel på hur lägenheterna ska bli, fundera på hur vansinnig Hitler måste ha varit, förundras över det enorma, den enorma idén...

Sen åkte vi in till Sellin som låg alldeles i närheten av vår camping. Det är en gammal badort från slutet av 1800-talet. Ja, orten är förstås äldre, den finns omnämnd redan på 1200-talet och tillhörde så småningom det svenska Pommern. Men på 1800-talet började badortsverksamheten. Här finns stora tjusiga villor och hotell längs huvudgatan och en fin brygga nere vid havet.
Och så åkte vi till Stralsund en dag! Staden har ca 60 000 invånare och anlades på 1200-talet. 1278 blev staden hansastad. 1648 tillföll staden Sverige och var svensk till 1815 när området kom att tillfalla Preussen. Det finns många minnen från svensktiden i staden. Det är också en riktigt fin stad med så många vackra gamla hus och kyrkor.
Gustav II Adolf i en nisch!

Och så åkte vi till Greifswald som ligger lite längre in på fastlandet, ca 1,5 timme från vår camping. Greifswald är också en hansastad och har också varit i svenskägo! Här finns ett universitet som under svensktiden alltså var Sveriges äldsta universitet. Här studerade många svenskar under 1700- och 1800-talet.
Staden var riktigt fin. Samma ståtliga hus som i Stralsund. Men här är östtiden mer närvarande. Under DDR-tiden fanns inte pengar för att underhålla de gamla husen och mycket fick förfalla. Mycket revs tyvärr ner. Men något som var bra var att man inte hade pengar att fullständigt skövla det gamla utan det fick stå kvar. Nu pågår renoverings arbete överallt. Så nu kan man se en mix av nyrenoverat, slitet, nya östaktiga (eller svenskaktiga? för vi har ju trots att vi sluppit krig och umbäranden också förstört vårt gamla och smockat upp våra klossar till hus i stadskärnorna), grafitti och skadegörelse, omsorgsfullt planterade rosor...Det var spännande och intressant. Svenskminnena är närvarande här också. Ulrika Eleonora och hennes make Fredrik finns avbildade och omnämnda i kyrkan St Nicolai...Gustaf II Adolf finns här förstås...
Kyrkan var så vacker. Stor och ståtlig och underbar orgelmusik gladde oss när vi gick runt och tittade. Allt var övermålat i vitt. Under finns takmålningar som målades över på 1700-talet tyvärr. Men nu är man igång med att ta fram det gamla. I vissa sidokapell var de helt framtagna och i andra var arbetet i gång.
Runt staden finns resterna av den gamla stadsmuren.
Vi gick längs shoppingstråket, Lange Strass! En mysig gågata med bra affärer och vackra hus. Det ena var finare än det andra! Det här turkosa blev min favorit! Bredvid fanns ett hus som inte renoverats ännu! Grått och slitet och tomt än så länge!

En bit utanför centrum kan det se ut så här!

Det finns så många vackra byar på Rügen! De flesta småvägar är kantade av stora gamla träd..man färdas i alléer! Det är vackert. Vi tittade på fina hus och trädgårdar genom bilrutan och stannade till ordentligt i en by som heter Gross Zicker! Den var värd ett stopp och en promenad! Det var en njutning att gå längs huvudgatan och beundra både hus och trädgårdar!
Vi parkerade vid kyrkan, från 1300-talet. Den var så liten och söt!

En turistattraktion vi inte provade var ångtåget Rasender Roland! Det kör runt på halvön Mönchgut där vår camping låg. Det hade nog varit en fin tur....att färdas fram i det pustande och stånkande gamla tåget...men det blev inte av. Däremot såg vi det många gånger varje dag! Och vår minsting blev lika glad varje gång! "Där är han....den rasande Roland!"

Vi gick ofta en liten kvällspromenad...längs havet, eller längs vägen genom samhället. En kväll hörde vi musik och det visade sig att det frivilliga brandförsvaret i grannbyn hade anordnat en fest på parkeringsplatsen vid vår camping! Så vi hamnade där...lyssnade på härlig livemusik, dansade lite, drack öl...Roligt! Folk hade roligt! Gamla och unga och barn roade sig tillsammans!

En lite halvkall dag besökte vi Karls Erlebnisdorf - en jättestor kombinerad affär, restaurang, café, lekland...allt i lantlig stil. Det var gratis att komma in och de flesta lekgrejer var också gratis! Men sen kunde man shoppa loss ordentligt om man vill! Prylar i massor...det mesta i jordgubbstema - jordgubbsmarmelad, jordgubbsvin, jordgubbsporslin, jordgubbstextil...och massa annat också...bröd och sylt och godis och klockor och lampor...fina saker. Och så mat, all möjlig mat, schnitzel, mackor...och jordgubbsbakelser...Och så lekgrejer...rutschkanor, sandlådor med elektriska grävmaskiner, klättertorn, getter att klappa! Vi hade det roligt och köpte lite jordgubbssylt och några ljuslyktor till bra pris...Men det var mycket folk, och då menar jag mycket...så inne i affären gällde det att ha starka nerver för att klara av trängseln och alla ljud!
Kaffekannor i massor - Guinness världsrekord!

Så blev det dags att ge sig hemåt till slut, efter 14 härliga dagar tillsammans! Vi har fått vara tillsammans allihopa, pratat mer än vanligt, lekt mer än vanligt, skrattat och hjälpts åt...Och upplevt mycket tillsammans lärt oss nya saker, smakat ny mat...och vilat oss en hel del, promenerat och läst...kort sagt...haft det väldigt bra!
En sista tur ner på stranden för att lagra färg och känsla..
Några sista brödbitar fick våra söta små gråsparvar som vant sig vid att komma och få med av våra frukost och lunchmackor!
Ihop med tälten och in med allt i bakluckor och takboxar och så fixa matsäck inför den 5 timmar långa båtresan! På vägen dit var vi inte förberedda efter ordning! Vi tänkte köpa mat på båten men den var både riktigt dyr och såg inte alls särskilt god ut så nu bredde vi smaskiga mackor och kokade kaffe och hade fixat lite läsk till barnen, tomater och gurka och lite majonnäs...och lite böcker och ritblock och kortspel...för att få en riktigt trevlig båtresa!
Och till slut kom vi hem igen! Bilen hade vi fått parkera allra längst fram i färjan så när bogporten öppnades kunde vi se Trelleborg närma sig! Spännande!

Så var årets semesterresa slut! Men sommarlovet fortsätter några veckor till! Havet har vi lämnat bakom oss men vi har våra kära insjöar att njuta av så länge sommaren varar!