Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 25 maj 2014

Mors dag!

I dag tänker jag på min fina mamma, min mor. Jag tänker på vad hon har betytt för mig och hur mycket hon betyder för mig nu också, nu när jag själv är mor.

Jag tänker på den barndom hon var med och gav mig. Hon var hemma hos mig och min bror till jag fyllde 11 år. Jag minns min barndom som en tid av glädje och frihet. Min mamma fanns där hos oss. Hon var mycket närvarande men klistrade inte sin närvaro på oss. Min mamma hade och har mängder av intressen. Hon sydde nästan alla våra kläder. Jag minns många av de där kläderna och hur fina de var. Särskilt minns jag två sommarklänningar hon sydde åt mig när jag var kanske 6 år. Den ena var vit med smala marinblå och röda ränder på. Kort som klänningar var på 70-talet och med små fina puffärmar. Den andra var ännu vackrare. Vit botten med små cerise och orange blommor eller fjärilar på. Det som var allra finast med den var volangerna som satt liksom över ärmen och gick en bit ner. Jag minns hur min mamma gjorde gymnastik med oss. Lärde mig att stå på huvudet och på händerna och gå ner i spagat. Hon lärde mig rita och uppmuntrade mig att rita mer. Jag minns hur hon en gång gjorde klippdockor till mig. En mamma, en pappa och en flicka. De var så fina och hon gjorde flera fina kläder till dem. De där klippdockorna hade jag så mycket roligt med och jag lärde mig göra egna kläder till dem och sedan en massa egna dockor också  Jag minns en födelsedag, jag tror att jag fyllde 6 år, när jag fick en hel kartong full med hemgjorda kläder till mina barbiedockor. Kläderna var virkade eller sydda i fina tyger. Det var kappor, byxor, tröjor, sjalar, baskrar och till och med långa virkade stövlar. De var helt underbara och jag blev så glad när jag öppnade den där kartongen. Jag minns hur mamma var noga med maten och såg till att vi åt nyttig och god mat. Mamma var noga med skolan och att man skötte den ordentligt. Hon inpräntade vikten av kunskaper. Jag minns allt vi gjorde tillsammans. Enkla saker som inte kostade mycket pengar eftersom det var svårt att vara hemma hos sina barn då också. Enkla nöjen som ändå har ett skimmer av äventyr över sig. Badutflykter och bärplockningsutfärder. Magiska paddelturer med kanot. Skid- och skridskoutfärder med varm choklad och smörgåsar med. Promenader med våra hundar i skogen och på skogsvägar. Resor i Sverige till Västkusten, Ostkusten, Dalarna och Stockholm, många resor till Norge och en till Danmark och sedan ett par långa bilresor till Jugoslavien.

Nu när jag själv är mamma känner jag ännu mer hur viktig min mamma är. Det är en trygghet att hon finns där i bakgrunden. Hon finns där för mig och för mina egna barn. Hon är rolig och intressant att prata med. Hon hjälper mig att göra mina tankar klarare när jag känner mig osäker. Jag är så tacksam för att få ha just en sån mamma som jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar