Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 1 juni 2014

Grillat, lite gnäll och grönt!

 
Sommaren är i full gång. Lite kallt är det emellanåt men då och då kommer dagar som är riktigt varma och sköna. Det växer så det knakar i trädgården. Det är roligt att ta en sväng varje dag och se vad som hänt i rabatterna, rensa lite ogräs och bara njuta av hur vackert det är. Funkiorna dröjde som vanligt med att sticka näsan över jordytan men när de väl kom igång gick det undan. Nu är bladen stora och frodiga. Jag älskar dem, hur kraftiga de är och hur vackert formade och färgade bladen är, den gnistrande daggdroppen som ligger längst ner på morgnarna...
Det är inte så mycket som blommar i trädgården än men kantnepetorna gör att hela rabatten till en blå sky.
Syrenerna prunkar och doftar så gott!
Det blir en del grillat när kvällarna är ljusa och ljumma. Barnen älskar när vi grillar och allra mest gillar de flinastek. Jag tycker att de är okultiverade - en stor skiva kött, insmord i grillkrydda...inte min grej. Men jag brukar fixa något annat till, kycklingspett, en helstekt fläskfilé eller som i fredags, ägg- och parmesanpanerade auberginer. En potatissallad fick det också bli. En annan av barnens favoriter.
 
Panerade auberginer:
 
2 små auberginer (eller en lite större)
vetemjöl
3 ägg
1 dl riven parmesanost
 
Skiva auberginerna i 0,5 cm tjocka skivor.
Lägg dem på en sluttande skärbräda och strö över salt.
Låt dem rinna av i ca 30 min.
Torka av dem försiktigt och dubbelpanera dem.
Stek dem i olivolja. Först på ganska hög värme och sen på lite lägre så att de blir genomstekta.
 
Vi hade besök av en kompis till ett av barnen också. Det är roligt när de tar hem sina vänner. Det är kul att prata med ungdomar och få höra vad de tänker om saker och ting. Den här gången pratade vi om semesterresor och skola. Vi hade börjat titta på en film, Mongol, och kompisen sa att han hade sett den i skolan. Jag frågade om det var på historielektionen men det var visst på engelskan. Kompisen skakade på huvudet och sa att de hade sett fem filmer den här terminen. Ibland hade de fått prata lite om filmen efteråt och någon gång hade de fått ett papper med några frågor på. Han skrattade till lite! Jag frågade varför han skrattade och han sa att han tyckte att det var konstigt att se på film i skolan. Vi pratade lite mer om hur undervisningen gick till i engelskan. En text någon gång. Eleverna fick lyssna på den på band. Sen får de fylla i saker i en övningsbok ibland men inte alltid. De har haft ett prov i 7:an. Det handlade om kläder. Eleverna skulle kunna namnet på ca 50 klädesplagg samt kunna skriva meningar i dåtid. Ca 30 starka verb har de lärt sig och haft i läxa under 7:an och några glosläxor. Nu ska lärarna sätta betyg på barnens kunskaper. Jag frågar mig om lärarna verkligen vet vad eleverna kan. Om lärarna verkligen har lärt ut tillräckligt under ett år. Eleverna tycker inte det. De har klagat för rektorn och bett att få läxor och slippa se på film för ofta. Rektorn tyckte inte att det var något att prata om. Ja, ledsen blir jag. Och så önskar jag att de gick lite kortare i skolan så att jag hann sköta engelskundervisningen hemma istället.

I lördags grillade vi igen. Den gången blev det makedonska nötfärsspett med grönsaker och pitabröd. Mycket uppskattat av stor som liten i familjen.


6 p
 
1 kg nötfärs eller blandfärs
1 tsk salt
1 krm malen svartpeppar
1 tsk paprikapulver
1 ägg
1 stor pressad vitlöksklyfta
6 droppar tabasco
1 tsk mejram
3-4 dl köttbuljong
(12 blötlagda träspett)
 
Blanda allt och rulla till "korvar".
Trä dem två och två på spett (eller strunta i det om du är bekväm).
Grilla eller stek spetten runtom tills de har fått fin färg och är lite lätt rosa inuti.
 
Servera med grönsaker, vitlökssås och pitabröd eller tacobröd.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar