Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 15 juni 2014

Citronbröd och rabarbersaft!

Förra sommaren köpte jag ett paket Manitoba Cream. Det där mjölpaketet har ståt i skåpet och jag har inte riktigt veta vad jag skulle göra med det. Nu var det dags att hitta på något och efter en del letande efter recept bestämde jag mig för att baka det som stod på mjölpaketet! 
 
Fördeg:
 
100 g fint rågmjöl
150 g Manitoba cream
10 g jäst
259 g vatten (2,5 dl)
 
Värm vattnet till 35 grader och lös upp jästen i det.
Rör degen i 10 min i köksmaskin.
Täck över med fuktig handduk och låt jäsa i 2 timmar.
 
Bortgörning:
 
2 mogna ekologiska citroner
600 g Manitoba cream
15 g jäst
250 g vatten
50 g olivolja
20 g havssalt
 
Tvätta, torka och riv citronerna.
Mät upp mjölet i en bunke och tillsätt fördegen och citronskalet.
Lös upp jästen i vatten och häll den över mjölet.
Knåda degen i köksmaskin på låg hastighet i 3 min.
Tillsätt salt och knåda i ytterligare 7 min.
Öka hastigheten.
Kontrollera att degen är elastisk genom att sträcka ut den.
Lägg degen i en inoljad plastlåda eller inoljad bunke och täck med fuktig bakduk.
Låt vila i 30 min.
Lägg degen på bakbord och stöt samman degen.
Lägg tillbaka den i bunken och vila ytterligare 30 min.
Stöt samman degen igen.
Låt vila 10 min på bakbordet.
Dela den i mitten och forma två avlånga, lätt spetsiga bröd.
Lägg dem på torr, mjölad duk och mjöla bråden.
Låt dem jäsa i ca 60 min.
Sätt ugnen på 150 grader.
Snitta bröden.
Sätt in dem i ugnen och spruta in vatten med blomspruta.
Sänk temperaturen till 200 g efter 5 min.
Lufta ugnen efter 20 min genom att öppna luckan. Upprepa 2 ggr under bakningen.
Total baktid ca 45-50 min.
Svalna på galler.
Saft har vi också gjort. Än så länge finns bara rabarber men det är så gott! Jag gör saften i saftmaja och det är hur smidigt som helst. Bara att vräka i bär/frukt och socker och så sköter det sig självt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar