Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 5 maj 2014

Trädgårdshelg!

Förra året gjorde vi i ordning för ett trädgårdsland i vår trädgård. Nu var det äntligen dags att börja odla lite! I lördags fräste vi jorden och i går gjorde sängar och gångar. Vi funderade lite på om sängarna skulle gå på längs eller tvärs och valde till slut korta sängar - 4 stycken, 120 cm breda och 30 cm breda gångar emellan.
Vi hann så lite fröer också. Det blev morötter, rädisor, rödbetor, lök och salladslök. Några olika sorters sallad ska det också bli och dill och persilja och jordgubbar som en kant längst fram. Nu är det bara spännande att se om det kommer att gro och om det kommer att bli några grönsaker till slut!
Jag älskar den här tiden och jag älskar att vara ute i trädgården. Så mycket fint händer hela tiden och varje dag ger något att glädjas över. Det är skönt och vilsamt att vara ute och rensa och klippa och roligt att fundera på om man ska ändra på något eller göra något nytt.
 I fredags slog plommonträdet ut sina blommor! Så vackert! Och barnen konstaterade att det är lite lustigt att plommonblommorna kommer först när det är de frukterna som mognar sist!
Mina klätterrosor bar sig lite lustigt åt för ett par vintrar sedan. Jag trodde att de hade dött men sen kom det i alla fall upp nya grenar. Allt var frid och fröjd ända tills rosorna skulle slå ut. Det var inga fylliga New Dawn-rosor som visade sig utan enkla rosor. Tydligen hade den vilda ursprungsplantan överlevt och skickade upp sina vilda stänglar. De fick sitta kvar en sommar men i år köpte jag nya plantor och de satte vi nu i helgen också.
De små barnen tycker att det är så roligt att följa med till plantskolan. Det finns mycket att titta på och roliga gångar mellan alla växterna. Det allra roligaste är nog att det finns fiskar att titta på och försiktigt känna på.
När man jobbar i trädgården blir man lite hungrig och då är det gott med ordentlig mat. Ica hade extrapris på kalvstek nyss och den lagade vi till i söndags. Alla tycker om stek och sås och potatis och gelé och barnen äter för kung och fosterland. Jag tycker att det är smidigt att bara kunna köra in maten i ugnen och så sköter den sig själv.
 
Maken satte tomatfrön för ett tag sedan och de har nu växt lite. 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar