Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 6 maj 2014

Sjukdomar, trädgård och ugnspannkaka!

Det är kallt och eländigt. Inte bara kallt utan det regnar också. Kallt och fuktigt är det. Det är ju bra förstås att det regnar - växterna behöver det - men hu så kallt det är. Barnen har blivit sjuka. Hostiga och febriga. Ett par av dem har riktig otäck krupphosta på nätterna. Det är jobbigt och otäckt när det kommer. Vi testade ångbad för att lindra lite och det fungerade riktigt bra. Förut har vi mest stått på altanen och andats in den kalla luften. Det hjälper också lite men ångbadet var bättre.
 Till lunch blev det ugnspannkaka. Det är skönt att kunna göra något lättlagat när inget flyter på lika lätt som vanligt. Sjukdomar gör det hela lite rörigare eller formlösare i alla fall. Man bär med glas och snytpapper. Det blir filtar och kuddar som åker av och på och gör att det ser ostädat ut hur man än bär sig åt. Lillen blir lite uttråkad av att folk bara ligger och vilar och behöver tas om hand lite extra för att inte bli för "bråkig".
 
 Jag och minstingen lyckades ta oss ut ur huset en liten stund på eftermiddagen. Trädgårdslandet har blivit riktigt fint - rabarber och jordgubbsplantor sattes dagen innan. Vi beundrade hur fint vi har fått det och gick runt och tittade lite.
 Sen gjorde vi det vi gick ut för att göra - satte bönorna som jag blötlagde för ett dygn sedan. Jag var lite för snabb när jag slängde ner dem i vatten. Tänkte inte på att bönor inte vill hamna i för kall jord. Jordtemperaturen ska tydligen vara 15 grader upplyste min pappa mig om. Han föreslog att vi skulle sätta fröna i krukor så länge så det gjorde vi. Det var en rolig sysselsättning för en 3-åring. Han fick fylla på jord i krukorna, sticka ner sitt lilla pekfinger och göra ett hål och sedan släppa ner en böna i varje hål.  
Nu ska vi bara vänta på att det händer något. Vi är förväntansfulla allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar