Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

tisdag 6 april 2021

Påsklovet...

...är slut och vardagen är här igen! Vi hade ett riktigt trevligt lov! Vår tredje son kom hem från sin studieort och han har inte åkt tillbaka ännu utan vi får rå om honom i lite mer än två veckor! Det tycker jag om! Vår äldste son träffade vi också på påskafton och på påskdagen! 

På skärtorsdagen gick jag och yngste sonen ut på promenad tillsammans med min mamma! Vi gick ner till vår fågelsjö och såg både svanar, tranor och sothöns...ja, grågäss och gräsänder och måsar av olika slag såg vi också förstås...


Jag och 10-åringen har ritat en hel del påsktavlor! 
Vi har påskpyntat...eller mest jag då och inte så mycket...känns lite onödigt med tanke på att det bara rör sig om några dagar...men ett par påskris, kycklingar och tuppar och sånt har fått komma fram i alla fall! Jag är glad för några loppisfynd jag gjort...två kopparkärl har jag inhandlat på min lokala second hand-affär! En liten buktig sak för 30 kr och en större bunke för 125 kr. 
Vi har ätit en massa påskmat...men vi inledde påsken med fisksoppa på långfredagen! Jag testade ett recept från Morberg och det var riktigt gott...lite chili i och fänkål och annat gott! 
På påskaftonen letade barnen efter sina påskägg...fast de numera är så stora att hälften av dem inte är barn...strängt taget är det väl bara ett barn kvar egentligen...Men strunt samma...äggletning piggar upp! 
Sen kom mina föräldrar på påskkaffe...bullarna hade mamma med sig och så hade jag bakat brownies och en limetårta! 
Vi gick på promenad efter kaffet för att bereda plats för påskmaten....
På påskdagen gick vi en lång promenad i härlig natur tillsammans med några av barnen och äldste sonen och hans flickvän! 
När vi drog isär gardinerna på annandagsmorgonen hade det blivit vinter igen! Krokusarna var halvt begravda i snö! 
Vi slappade ända fram till det var dags att gå hem till mina föräldrar för att dricka kaffe! 
'
I mammas påskris hänger barndomens prydnader! Några randiga plastägg jag tycker är så fina och sen hemgjort pynt...häxor jag gjorde i skolan på lågstadiet och filtägg och flirtkulekycklingar min mamma, moster, mormor och jag gjorde tillsammans för länge. länge sen!
Vi blev bjudna på fransk chokladtårta! 

Efter prat och skratt och kortspel och fotoalbumsbläddring var det dags att gå hem och fixa lite kvällsmat! Och sen blev det lite slappande framför tv:n för att varva ner inför vardagsveckan! Nu är det tyst och stilla här hemma...jag vid köksbordet med en kopp kaffe efter maten, maken på sitt arbetsrum, en son vid sitt arbetsbord, universitetssonen i sitt rum för föreläsning, en son på sitt arbete och två i skolan! 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar