Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 19 april 2021

Helgen...

 ...är slut och vardagen är här! En härlig helg hade vi trots att far i huset är borta på jobbresa. Det blev en blandning av nytta och nöje...trädgårdsjobb, tvätt, matlagning, förrådsstädning, tv och en fin långpromenad!


I lördags åkte vi ut på "landet" och gick på vårvarma grusvägar mellan hyggen och skogar och porlande bäckar! Vi brukar gå här någon gång varje år...på de här vägarna cyklade min mamma och hennes familj för att hälsa på hennes mormor och morfar som bodde i ett torp här. Jag tycker så mycket om den här platsen och den här vägen! 

Torpet ligger i slutet av vår promenad och det känns alltid lite speciellt när man ser huset skymta fram längst upp i backen!
En bit från huset ligger ladugården i en hög...det är allt som återstår av den...gamla stockar och brädor!


Vi satte oss på hygget bakom huset och drack kaffe och åt toscakaka som min far bakat! Det var varmt och skönt i sluttningen och talgoxar och hackspettar gjorde ljud omkring oss...resterna av en död mus låg på en stubbe...en uggla i farten? En mystisk hög med bajs...en son googlade lite och gissa vad det var?...tjäder! 
Vi försökte hitta en stig ner mot sjön...en av mammas morbröder hade tydligen gjort i ordning en liten strand här för länge sen...kunde vi hitta den? Kanske...men ändå inte...men vattnet var högt, mycket högre än vanligt och sjöarna är annorlunda nu än förr...stigen tyckte vi att vi hittade spår efter men mycket händer på några decennier! 
Ett till torp finns längs vägen...här bodde min mammas moster och morbror. Nu hade ett par köpt det och var i färd med att renovera det! Vi pratade en lång stund...vi fick gå in och titta i huset! Roligt för mamma att återse huset hon lekt i som barn och för mig att få se hur det såg ut! 
En härlig utedag fick vi tillsammans! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar