Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

fredag 23 augusti 2019

Roadtrip

Jag har blivit biten av släktforskning...det är så spännande att rota i det gamla, börja i en ände och följa ett namn bakåt i husförhör, vigslar, födslar...hitta nästa namn...mamma eller pappa...vindla sig tillbaka så långt man kan. Den egna släkten är en del av det hela...där det började...men egentligen är det ju historia man håller på med...det är fascinerande att fundera över hur det var i Sverige under de olika århundradena, vad som hände i det stora...och hur det var i det lilla...just där de där människorna, som man råkar vara släkt med, levde. Jag har blivit allt mer intresserad av lokalhistoria. En av mina trådar jag nystat upp så långt det bara går var lite extra spännande...personen jag började med, min gammelmorfar, föddes, levde och dog en mil från där jag bor och likaså hans pappa och farfar...men sen bar det av en bit härifrån, in i nästa landskap...far och son och svärfäder...alla bergsmän från Lekhyttan, Wekhyttan, Welamshyttan, Gammelhyttan och Trumön i Kvistbro socken radar upp sig och leder bakåt i historien så långt bak jag kan komma! Det är inte heller långt från där jag bor men det var ändå oväntat att mina rötter leder åt det hållet! En lördag för några veckor sedan gjorde vi en liten roadtrip för att se hur det ser ut i de där trakterna. Vi ville se på kyrkorna som man hörde till och se hur det såg ut rent allmänt. 
Vi började med Hidinge gamla kyrka...en fin liten stenkyrka från tidigt 1100-tal! Tyvärr var den låst men vi kikade in genom fönstren och såg vackra väggmålningar! 
Klockstapeln gillade yngste sonen!
Sen spanade vi in Knista kyrka! Lika låst den...och pyrt var det när vi insåg att det hade varit högmässa där just idag men att vi var en timme för sena! Men det kommer väl fler högmässor! Fin var kyrkan i alla fall...stor och ståtlig och också från 1100-talet! 
Några gamla hus låg invid kyrkan...just det här är en tiondebod där man förvarade det folk fick ge i tionde till kyrkan. En skola och en fattigstuga fanns också!
Sen bar det av till Riseberga klosterruin. Vi har inga släktrelationer till den här platsen men den är ju lika spännande för det! Det var roligt att spankulera omkring i de gamla rummen...med bara grunderna kvar...och fundera över hur livet pågick här när nunnor höll till här! 
Och så stannade vi vid Kvistbro kyrka från 1600-talet...den byggdes då eftersom den gamla blivit för liten! 
Sista stoppet blev Trumön...där höll de flesta av mina släktingar till...far och son i många generationer...alla hette de Lars eller Håkan. Vi åkte och spanade...inte mycket att se...bara skog, djup skog och enstaka hus! Men här nånstans höll de alltså till. Vi googlar lite och det som finns på Trumön numera är ett naturistbad. Vi går ner till stranden med kaffe och sockerkaka. Det är kallt och mulet så några naturister syns inte till! Det är fint här dock. Och i närheten ligger ett hus som ser ut som en bergsmansgård. Kanske bodde släkten här? Vem vet. Allt är dolt bakom tidens dimridåer. Men det är spännande att tänka på det...














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar