Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

måndag 25 februari 2019

Sportlovet...

...är slut...och det är ju förstås lite trist att gå i selen igen för skolbarnen. Men lovet var trevligt så vi får vara nöjda! Vi har inte gjort något storslaget utan bara småsaker...små roliga saker...och en trist...ett av barnen fick magsjukan och var sängliggande i tre dagar. Men annars har vi...
...spelat några roliga spel tillsammans! 
...varit och handlat mat (och drömt om roliga saker att köpa någon annan gång!) Och efteråt åkte vi till Burgarkungen och lyxade oss med snabbmat! Gott någon gång ibland! 
Och vi har varit på stan en sväng med mormor och morfar...köpt gympaskor till ett av barnen vars fötter växt under vintern, och hittat mössor och vantar på rean och varit på biblioteket och lånat roliga böcker! Och så fikade vi hemma hos mormor och morfar efteråt! 
Snön var nästan borta i början av lovet men sen snöade det en hel dag...så vi fick skotta snö...det är kul ibland! 
Och så gick vi en härlig promenad i skogen! Det var halt och vi gjorde varsin vurpa allesammans innan vi förstod att hålla oss på kanterna...men det var också kall, klar, härlig luft som gjorde oss pigga och glada! 
Sidensvansar svirrade runt och försåg sig av enbär och några röda bär som vi inte ens vet vad det är! 
Och så kände vi oss plötsligt iakttagna...två rådjur stod och betraktade oss på ett gärde på andra sidan en brant dal! 
Isen var inte bara farlig utan rolig också! I backarna låg tjocka blanka ismattor dolda av mjuk nysnö...perfekt att åka kana på! 
Badhuset åkte vi till en dag! Det var kul! Vi simmade och hoppade och dök och så fanns där en stor uppblåsbar badboll barnen kunde få rulla runt i! Tydligen jättekul! 
Och vi har latat oss...vi har haft slöa, långa morgnar...suttit i pyjamas lite för länge och läst tidningar och böcker och ritat, spelat piano...tittat på tv för mycket...Vi har sett färdigt nästan hela Borgias! Den har vi sett förut men den tål att ses igen! Det är spännande med själva historian...de italienska furstendömena, konflikterna med Frankrike, Spaniens resor till Nya Världen...och så religionen...15-åringen är intresserad och vi har läst i Bibeln...han är mest inne på Johannesevangeliet...det har varit en spännande och intressant högläsningstext under några eftermiddagar! 
Den näst sista lovdagen lyxade vi till det rejält...vi unnade oss ett pass i ett äventyrshus...Det var jag och maken och de tre yngsta barnen! Och det var kul! Vi klättrade och klängde och ålade och diskuterade hur vi skulle lösa en del problem som behövde lösas för att ta oss ut ur vissa banor! Och så skrattade vi! Mycket! 
I går var det freerunning för fyra av barnen på eftermiddagen! Det tycker de är roligt! Eftermiddagen blir dock lite uppstyckad...men vi hann med en skogspromenad i alla fall...jag, maken och minstingen! Det var så fint ute...som vår nästan...fågelsång och droppande vatten. 8-åringen kollade upp alla sina fyra kojor i en skog...och blev glad när han upptäckte ytterligare en...som några andra barn tydligen hade byggt sedan vi var där senast! 
Ja, så är lovet slut för denna gång...skola igen...prov och föredrag och uppsatser som ska klaras av...en massa hemstudier för att försöka få in sånt som helst ska gå in i långtidsminnet. För mig fortsätter livet sin vanliga lunk...lovet är lustigt för mig...det innebär egentligen lite mer jobb än vanligt...eller jobbet blir lite omorganiserat. Jag får mer matlagning att göra och hemmet blir stökigare eftersom fler är hemma fler timmar och ställer till det mer. Och så vill jag ju inte städa bort lovet utan vara tillsammans med barnen istället...så mycket av jobbet som ska göras blev inte gjort...tvätthögarna har växt, det måste dammsugas och torkas och plockas lite extra här och där eftersom det inte gjordes förra veckan! Det gör mig inget...det är så jag vill ha det...men jag är innerligt glad över att jag är hemmafru...och kan styra över mitt eget arbete som jag vill...njuta av samvaron med barnen när de är hemma och vänta med jobbet till en annan dag! Och jag är glad över att slippa traska iväg till ett förvärvsarbete när arbetet har hopat sig hemma...glad över att slippa strunta i mitt eget helt enkelt! 































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar