Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

onsdag 6 februari 2019

Matte och svenska och härlig vinter!

Skoldagarna går en efter en. Minstingen är frisk. Två andra barn har varit hemma denna vecka...feber, hosta, halsont. Jag städar och tvättar och lagar mat...och stickar och målar och plockar. På eftermiddagarna försöker jag göra lite, lite med 8-åringen...lite nyttigt alltså...roligheter hittar han på själv och fyller tiden till bredden med sånt han gillar!

Men vi spelar lite piano nästan varje dag och det går framåt...han läser noterna ganska obehindrat, kan ta ut låtar genom att läsa noterna själv, har rätt bra koll på tonernas längd...och kan träna in en lagom svår låt på ca en vecka. Det är roligt...och särskilt roligt är det när han då och då får sån lust att träna att han helt självmant sätter sig vid pianot och spelar och spelar!

Vi jobbar vidare i skrivträningsboken för småskolan. Nu är det slut med att bara skriva av och istället är det lätta skrivövningar...luckor med ord som fattas. Det ser simpelt ut men är nyttigt...ögat lär sig att vandra mellan texten och listan med ord. Den tysta läsförmågan tränas upp. Och handstilen blir förstås bättre. Och jag tror att meningsbyggnad och stavning går in bakvägen...mönster skapas. Fortfarande är det inga dubbeltecknade ord med och inga konstiga stavningar...det kommer senare. 
I matten jobbar vi mest i räkneboken från åk 2, 50-talets variant alltså. Vi jobbar lite i Favorit 2a också men den är så rörig att vi får hoppa över en del. Så basen är den gamla boken. Nu har man introducerat lästal och det tyckte 8-åringen var roligt! Det var kul att läsa tyst och skriva upp och räkna ut och se min reaktion...var det rätt eller inte! Och det mesta gick att läsa och lösa helt själv...några ord fick han fråga mig om vad de betydde..."fat" tex...och hur läste man ut "tjära"...var "lantbrukare" samma sak som "bonde"? Bra träning inte bara för mattens del utan också när det gäller språkförmågan! 
Men skola hit och skola dit...därute är det ju vinter! Och igår var det extra härligt med en temperatur på strax under nollan och tjock härligt mjuk kramsnö! Länge, länge var N ute och grävde och byggde...först i sällskap med mig och sen ensam! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar