Instagram

Jag finns även på instagram...under namnet hemmahosfrug

söndag 27 januari 2019

Veckan som gått...och ett mumsigt laxrecept!

Det är måndag. En ny vecka har börjat. Tvättmaskinen surrar. I övrigt är det tyst. Barna är i skolan. Fast minstingen är hemma. Han är sjuk. Han har feber. Han var sjuk i slutet av förra veckan också, var hemma torsdag och fredag för ont i huvudet och kände sig småkrasslig. På fredagseftermiddagen var han som vanligt och vi tog till och med en liten promenad hem till mina föräldrar. Vi gick genom skogen för att se hur det såg ut nu när vi har så mycket snö. På lördagen åkte vi till badhuset och hade kul. Det skulle vi förmodligen inte gjort för i går, söndag, vaknade 7-åringen med feber. Så idag är han hemma och vilar. Veckan som gått var en sån där helt vanlig vecka. Trivsam och vardaglig. 
Jag gör min vanliga städrunda på morgnarna. I 12-åringens rum är det alltid spännande att gå in. Det händer mycket där. Verksamhet pågår. Skrivbordet är som ett eget landskap av allt som pågår i hans fantasi och hjärna...det fixas och donas, byggs och konstrueras och tänks...
14-åringen kämpade med plugg inför ett religionsprov i kristendomen. 29 rejäla frågor hade delats ut av läraren. Sonen har fått sammanfatta varje svar i punktlistor och så har vi förhört. Han har tränat och jag har frågat och prickat av det han kan. Denna vecka kommer del två av provet så vi ska väl ta fram pappren igen och förhöra vidare på det läraren inte frågade förra veckan. 
Jag och 7-åringen har målat en del. Vi har tittat på nätet efter fina bilder och låtit oss inspireras. Jag tycker vi har varit ganska duktiga att få till det!
Jag har stickat en hel del de senaste veckorna. Efter lunch sätter jag mig...jag är riktigt oanständigt lyxig...jag drar på tv:n...följer "Hemma igen" - en australiensisk såpa som faktiskt är så där medryckande bra, True Detective, Hinterland, en fransk serie som heter Skogen...och så stickar jag. En timmes vila, kultur, underhållning och stickning...och en kopp kaffe efter maten...
12-åringen önskade sig ett par mönsterstickade fingervantar. Skator fastnade han för när han bläddrade i en gammal bok jag fått av min mamma. Den är full av gamla traditionella nordiska mönster! Jag lyckades kombinera två olika stickmönster till ett som faktiskt blev rätt bra! Mudden blev lite för lång men det gjorde inget tyckte sonen...det blev bara varmare på handlederna och det kan ju vara bra! Men jag ska nog ta och göra ett par till ändå...och få modellen riktigt bra! 
7-åringen tycker ofta att det blir lite trist i skolan...han upplever att han kan det mesta redan och är lite otålig att komma vidare. Vi gör lite extra matte då och då...vi jobbar i 2:ans bok från 50-talet och nu är vi inne på kilo och hekto. Det var roligt! Vi började med att väga och känna på olika förpackningar...vad är egentligen ett kilo? Sen ritade jag upp det där kilot och delade upp det i 10 delar...varje del är ju ett hekto. Vi jämförde med tiokronan som går att dela upp i 10 enkronor. Sen fick han räkna. De gamla böckerna är så bra. Det är så mycket av allt och mängdträningen gör ju sin nytta...det går in! 
Och så blev det fredag och vi gick den där promenaden över vårt Björnberg! Det var så vackert...tyst och stilla och mjuk orörd snö överallt...eller inte riktigt orörd...haren och katter och rådjur hade trampat där före oss! Och småfåglar såg vi också...de verkar redan känna av att våren lurar bakom snön för deras kvitter andas vår! 
Fredagskväll! Vi lagade mat tillsammans...jag, maken och 14-åringen! Vi  gjorde laxpaket...de är så goda...portionsbitar av lax...på med tunna strimlor av morötter, purjolök, färsk fänkål...salt och peppar och en skvätt pernod! Vrid ihop smörpapper till paket och in i ugnen i 10 min 225 grader och sen dra av värmen och vila 10 min till! Hasselbackspotatis till det...och saffranssmör - 150 g smör som mosas tillsammans med stött saffran (tillsammans med havssalt och lite citronsaft)! Mums! 14-åringen var ansvarig för efterrätten....crêpes Suzette! Ännu mer mums! Alla åt och njöt! En trevlig måltid med mycket prat om ditt och datt...företrädesvis rymden och svarta hål och maskhål...föranlett av att delar av familjen följer den tyska underbara märkliga och konfunderande serien Dark! 
Flambering livar alltid upp! 
 Lördag...badhus...alltid kul! Hoppa och dyka och simma och leka! 
En vecka rullade förbi...som de gör...och nästa är här! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar